Vad gör jag om webbkameran inte fungerar i videosamtal (Zoom, Skype, etc.)

Om du inte kan använda din webbkamera i videosamtal i program som Zoom, Skype, Discord eller andra program för videokonferenser kan problemet vara relaterat till Bitdefenders funktion Webbkameraskydd. Webbkameraskydd är utformat för att skydda din integritet genom att övervaka och begränsa obehöriga appars åtkomst till webbkameran. Ibland kan dock denna funktion oavsiktligt blockera legitima videokonferensprogram från att få åtkomst till din kamera. Den här guiden innehåller steg för att lösa problem med webbkameran som orsakas av Bitdefenders webbkameraskydd.

 

1. Kontrollera om åtkomst till webbkameran är blockerad för din videosamtalsapp

  1. Öppna Bitdefender gränssnitt.
  2. Klicka på Privacy i menyn på vänster sida.
  3. I avsnittet Video & Audio Protection klickar du på Settings.Skydd för video och ljud
  4. Öppna fliken Webcam Protection.
  5. I det här fönstret visas en lista över program som har begärt åtkomst till webbkameran.
    • Leta efter ditt videosamtalsprogram (Zoom, Skype, Microsoft Teams, Discord, etc.) i listan.
    • Om du ser en genomstruken videokameraikon bredvid appen betyder det att åtkomsten till webbkameran är blockerad. För att tillåta åtkomst klickar du på videokameraikonen. Den genomstrukna ikonen tas bort, vilket innebär att appen nu kan använda din webbkamera.Avblockera appen för videosamtal om webbkameran inte fungerar

 

2. Lägga till ett program manuellt i webbkamerans åtkomstlista

Om din videosamtalsapplikation inte visas i webbkameraskyddslistan kan du lägga till den manuellt:

  1. Gå till avsnittet Sekretess i Bitdefenders gränssnitt.
  2. Under Video & Audio Protection, klicka på Settings och öppna sedan fliken Webcam Protection.
  3. Välj Lägg till program.Lägg till en applikation i åtkomstlistan för webbkameran om webbkameran inte fungerar
  4. Välj lämpligt alternativ för att lägga till programmet:
    • Från Windows Store: En lista över upptäckta Windows Store-appar visas. Slå på strömbrytaren bredvid den videosamtalsapp som du vill lägga till.
    • From your apps: Sök efter programmets körbara fil, markera den och klicka på OK.

 

3. Prova att använda den webbaserade versionen av programmet

Om din videosamtalsapp tillåts i Webbkameraskydd men webbkameran fortfarande inte fungerar kan du prova att komma åt tjänsten via en webbläsare. Detta kan kringgå vissa åtkomstbegränsningar i skrivbordsappen. Nedan finns länkar till webbversioner av populära videokonferenstjänster:

 

4. Inaktivera Bitdefender Webcam Protection tillfälligt

Som en sista utväg kan du tillfälligt inaktivera webbkameraskyddet för att återställa funktionaliteten i din videosamtalsapp:

  1. Öppna Bitdefender gränssnitt.
  2. Gå till avsnittet Privacy på vänster sida.
  3. I Video & Ljudskydd väljer du Inställningar och öppnar fliken Inställningar.
  4. Stäng av Webcam Protection -omkopplaren.Tillfälligt inaktivera Bitdefender Webcam Protection om webbkameran inte fungerar

Obs: Om du inaktiverar Webcam Protection tas alla begränsningar för åtkomst till webbkameran bort. Se till att du slår på det igen när du har avslutat samtalet för att skydda din integritet.