Licens- och tjänsteavtal för Bitdefender Business Solutions

LÄS DETTA DOKUMENT NOGGRANT. FÖR DET FÖRETAGS RÄKNING SOM DU REPRESENTERAR, SAMTYCKER DU TILL ATT DU HAR KAPACITET OCH BEFOGENHET ATT BINDA DITT FÖRETAG OCH ATT DU HAR LÄST, FÖRSTÅTT OCH SAMTYCKT TILL ATT VARA BUNDEN AV DE VILLKOR SOM ANGES NEDAN.

OM DU INTE SAMTYCKER TILL DESSA VILLKOR SKA DU INTE ANVÄNDA NÅGON BITDEFENDER-LÖSNING. GENOM ATT "FORTSÄTTA", ELLER GENOM ATT ANVÄNDA ELLER INLEDA NÅGON DISKUSSION MED BITDEFENDER PÅ NÅGOT SÄTT, ANGER DU (ANTINGEN SOM EN INDIVID ELLER SOM EN JURIDISK PERSON) ATT DU FULLSTÄNDIGT HAR FÖRSTÅTT OCH GODKÄNNER DESSA VILLKOR OCH BESTÄMMELSER.

OM DU INTE GODKÄNNER ALLA DESSA VILLKOR, VÄNLIGEN SKICKA ETT E-POSTMEDDELANDE OM VÄGRAN TILL: LEGAL@BITDEFENDER.COM.

 

Detta Licens- och tjänstavtal för Bitdefender-lösningar (“avtal”) är ett juridiskt dokument mellan Bitdefender och dig, för användning av Bitdefender-programvara och installation av tjänsterna och eventuell annan tjänst som tillhandahålls av Bitdefender (“Bitdefender-lösningar”).

 

1. DEFINITIONER.

1.1. “Partner” innebär en enhet som du, vilket som är tillämpligt, äger eller kontrollerar, direkt eller indirekt, och eventuella moderbolag som äger eller kontrollerar, och alla de bolag som moderbolaget kontrollerar. För den här definitionens syften innebär "kontroll" direkt eller indirekt ägarskap av mer än femtio procent (50 %) av rösträtterna (motsvarande rätten att rösta för val av styrelseledamöter eller annan ledning) i en enhet.

1.2. "Avtal" är ett juridiskt avtal mellan Bitdefender och dig, för användning av Bitdefender-lösningarna.

En anställd eller annat ombud, däribland en återförsäljare eller entreprenör som installerar eller registrerar Bitdefenders lösning för en enhets räkning, måste vara en representant för en sådan enhet och måste godkänna detta avtal för enhetens räkning innan Bitdefenders lösning får användas. Vänligen skriv ut detta avtal och spara en kopia elektroniskt.

1.3. "Betalösning" avser en provversion av en Bitdefender-lösning och en lösning som är märkt eller på annat sätt betecknas som en betaversion, testversion, tidig åtkomst eller annan utvärderingsform, oavsett om någon betalning har gjorts.

1.4."Bitdefender-lösning" avser Bitdefenders programvara och/eller tjänster som identifieras i transaktionsdokumenten eller SOW och kan inkludera tillhörande media, tryckt material och dokumentation samt eventuella programuppdateringar och teknisk support.

1.5. “Dokumentation” innebär förklarande material i tryckt, elektronisk eller onlineform som medföljer Bitdefender-lösningarna.

1.6. “Uppdatering” innebär en uppdatering av upptäckstdata eller programvara som görs tillgänglig för dig, enligt Bitdefenders gottfinnande från tid till annan, men utesluter alla uppdateringar som marknadsförs och licensieras mot en separat avgift.

1.7. “Uppgradering” innebär all utökning eller förbättring av funktionaliteten i Bitdefender-lösningen som görs tillgänglig för dig med Bitdefenders gottfinnande från tid till annan, men utesluter all programvara och/eller uppgraderingar som marknadsförs och licensieras mot en separat avgift.

1.8. “Användare” innebär en anställd, oberoende konsult eller annan person i din organisation som använder eller har tillgång till eller drar nytta av den Bitdefender-lösning som är licensierad till dig.

1.9. "Du " eller "Din" eller "Slutkund" avser en fysisk eller juridisk person som har genomfört detta avtal och beställt Bitdefender-lösningar och/eller tjänster från Bitdefender eller dess auktoriserade återförsäljare eller distributörer.

 

2. LÖSNINGSREGISTTRERING.

2.1. Registrering av en Bitdefender-lösning kräver ett giltigt Bitdefender-konto som innehåller en giltig e-postadress för att ta emot uppdateringar, uppgraderingar, andra meddelanden och en giltig licens för Bitdefender-lösningen. Bitdefender-kontot är obligatoriskt för användning av Bitdefender-lösningen, enligt vad som anges i dokumentationen.

2.2. För alla Bitdefender-lösningar, med undantag för Bitdefender Security for AWS, kräver registreringen en giltig prenumerationsnyckel med serienummer som finns i transaktionsdokumentationen, från Bitdefenders distributör eller återförsäljare från vilken du fick Bitdefender-lösningen.

Denna kontroll hjälper till att säkerställa att Bitdefender-lösningen endast fungerar på giltigt licensierade enheter, virtuella maskiner och mobila enheter och att endast giltigt licensierade användare får Bitdefender-tjänster. Bitdefender-kontot behövs för att aktivera onlinefunktionerna, såsom anges i produktdokumentationen.

2.3. Bitdefender Security for AWS, är en prenumerationsbaserad tjänst som erbjuds av Bitdefender för Amazon EC2-kunder.

Om du köper direkt från Bitdefender måste du ha ett Amazon Payments-konto med ett giltigt kreditkort för den månadsvisa faktureringen. Du får ingen eller behöver inte använda en licensnyckel.

2.4. Bitdefender-lösningens funktioner och villkor presenteras på Bitdefenders webbplats, e-shop eller tillämplig transaktionsdokumentation.

2.5. Den information som ges (namn, e-postadress, lösenord) under den första installationen används som ett kontonamn under vilket du kan välja att ta emot tjänster och/eller under vilket du kan använda vissa funktioner i Bitdefender-lösningen. Du kan ändra, och Bitdefender rekommenderar starkt att du gör det, lösenordet när som helst efter installationen av Bitdefender-lösningen eller aktivering av tjänsten, beroende på vad som är fallet.

 

3. LICENSRÄTTIGHETER OCH BEGRÄNSNINGAR.

3.1. Efter Bitdefenders godkännande av din beställning och med hänsyn till betalning av avgiften av dig och mottagande av motsvarande betalning av Bitdefender, beviljar Bitdefender dig den begränsade, icke-exklusiva, icke-överförbara rätten att använda och/eller få tillgång till Bitdefender-lösningen som du beställde enbart för din interna affärsverksamhet, inklusive dina dotterbolag, och med förbehåll för villkoren i detta avtal, inklusive beställningen och dokumentationen.

3.2. Du kan tillåta dina användare att använda Bitdefender-lösningar i enlighet med detta avtal och du ansvarar för att de följer detta avtal vid sådan användning.

3.3. Du får installera eller använda Bitdefender-lösningar och initiera och/eller få åtkomst till tjänsterna på så många enheter/endpoints som behövs, med den begränsning som följer av det totala antalet licensierade platser som anges i beställningen. Beroende på den köpta Bitdefender-lösningen kommer du att ha rätt till licens för fysiska datorer, endpoints, virtuella maskiner, Amazon EC2-instanser och/eller Exchange-brevlådor, enligt vad som anges i inköpsorder eller andra kommersiella dokument. Du bekräftar och samtycker till att Bitdefender-lösningen kan användas/konfigureras på en instans på konsolen i taget (antingen i molnet eller lokalt, men inte båda samtidigt). Det är dock möjligt att migrera från en konsol till en annan, och för att göra det måste du kontakta Enterprise Support för ytterligare information.

3.4. Du kan använda en kopia av Bitdefender-lösningen på en enhet.

Om ett större antal kopior och/eller antal enheter eller skyddade resurser anges i den inköpsorder som mottagits från den auktoriserade distributören eller återförsäljaren (tillåtet antal), ska du ha rätt att kopiera Bitdefender-lösningen i enlighet med sådana specifikationer, du kan göra en kopia av Bitdefender-lösningen för säkerhetskopierings- eller arkiveringsändamål. Du får inte överskrida det totala antalet av dina endpoints eller servrar eller skyddade resurser på vilka alla versioner av Bitdefender-lösningen är installerade om: a) Bitdefender-lösningen stöder flera plattformar eller språk b) du får Bitdefender-lösningen på flera medier eller c) du på annat sätt får flera kopior av Bitdefender-lösningen, eller d) du får Bitdefender-lösningen tillsammans med annan programvara

3.5. Under installationsprocessen kan Bitdefender Solution avinstallera eller inaktivera andra säkerhetsprodukter om sådana produkter eller funktioner är inkompatibla med Bitdefender Solution.

3.6. Om du köper tillägget Bitdefender GravityZone XDR for MSP, kräver det tilläggen Threat Intelligence Services (TIS) och Bitdefender Endpoint Detection and Response (EDR) som aktiveras automatiskt tillsammans med tillägget Bitdefender GravityZone XDR for MSP och faktureras i enlighet.

3.7. Bitdefenders lösningar skyddas av upphovsrättslagar och internationella upphovsrättsavtal, samt andra lagar och avtal om immateriella rättigheter. Bitdefenders lösningar är licensierade, inte sålda. Du har rätt att använda Bitdefenders lösningar i enlighet med bestämmelserna i detta avtal.

3.8. Licensbegränsningar. Enligt detta avtal får du inte överföra eller underlicensiera Bitdefender-lösningen till en annan person eller enhet; du får inte hyra ut, leasa, låna, auktionera ut eller återförsälja Bitdefender-lösningen eller modifiera, översätta eller skapa härledda verk, omvänd ingenjörskonst, dekompilera eller demontera Bitdefender-lösningen, helt eller delvis, eller på annat sätt försöka rekonstruera eller upptäcka käll- eller objektkoden eller underliggande idéer, algoritmer, filformat, programmering eller interoperabilitetsgränssnitt (eller om lagen tillåter någon sådan åtgärd samtycker du till att tillhandahålla minst 90 dagars skriftligt förhandsmeddelande). Du ska inte använda Bitdefender-lösningen för att tillhandahålla tjänster till tredje part eller tillåta användning av eller åtkomst till Bitdefender-lösningen av någon tredje part annan än entreprenörer eller konsulter som agerar för din räkning. Du får inte tillåta tredje part att dra nytta av användningen av eller funktionaliteten hos Bitdefenders lösning och tjänster via timesharing, servicebyrå eller andra arrangemang. Du får inte ta bort några äganderättsmeddelanden eller etiketter på Bitdefenders lösning och du får inte avslöja resultaten av några programjämförelsetester utan Bitdefenders föregående skriftliga medgivande. Om Bitdefender tillhandahåller Bitdefender-lösningen (i) inbäddad, införlivad eller laddad på en fysisk maskinvaruenhet eller (ii) tillgänglig för nedladdning på en angiven fysisk maskinvaruenhet, är licensen begränsad till användning på den enheten. Dessutom får du inte (a) modifiera, blockera, kringgå eller på annat sätt störa någon autentisering, licensnyckel eller säkerhetsåtgärder i Bitdefender-lösningen b) distribuera, licensiera, underlicensiera, sälja, hyra, inteckna, belasta eller på annat sätt överföra eller tillhandahålla en kopia av någon Bitdefender-lösning (eller komponenter därav däribland licens eller åtkomstnyckel eller auktorisering) till någon tredje part; (c) publicera, tillhandahålla eller på annat sätt göra tillgängligt för en tredje part, konkurrens-, prestanda- eller benchmark-tester eller analyser avseende Bitdefender-lösningar utan skriftligt tillstånd från Bitdefender, vilket kan undanhållas eller villkoras efter Bitdefenders eget gottfinnande; (d) distribuera eller använda Bitdefender-lösning på något annat sätt än vad som uttryckligen tillåts i dess dokumentation; eller (h) försöka göra något av det föregående med avseende på en Bitdefender-lösning.

3.9. Du måste erhålla alla nödvändiga rättigheter och behörigheter från dina användare för att använda Bitdefender-lösningen

3.10. Kontrollera försäljningsdokumenten och Bitdefenders webbplatser för begränsningar av användning bland de olika slutpunktskategorierna.

 

4. UTVÄRDERING/BETA/PROV- OCH TIDIG ÅTKOMST-LICENSER

4.1. Om Bitdefender-lösningen tillhandahålls dig för utvärderingsändamål och du har ett utvärderingsavtal med Bitdefender för Bitdefender-lösningen, kommer dina rättigheter att utvärdera Bitdefender-lösningen att vara i enlighet med villkoren i ett sådant utvärderingsavtal. Om du inte har ett utvärderingsavtal med Bitdefender för  Bitdefender-lösningen och om du tillhandahålls Bitdefender-lösningen för utvärderingsändamål, ersätts härmed avsnitt 3- LICENSRÄTTIGHETER OCH BEGRÄNSNINGAR, med följande villkor: Bitdefender beviljar dig en icke-exklusiv, tillfällig, royaltyfri, icke-överlåtbar licens att använda  Bitdefender-lösningen enbart för intern utvärdering som inte avser produktion. Sådan utvärderingslicens ska upphöra (i) på slutdatumet för den förutbestämda utvärderingsperioden, om en utvärderingsperiod är förutbestämd i Bitdefender-lösningen eller (ii) trettio (30) dagar från datumet för din första installation av Bitdefender-lösningen, om ingen sådan utvärderingsperiod är förutbestämd ("Utvärderingsperiod"). Bitdefender-lösningen får inte överföras och tillhandahålls i befintligt skick utan någon form av garanti. Du är ensam ansvarig för att vidta lämpliga åtgärder för att säkerhetskopiera ditt system och vidta andra åtgärder för att förhindra förlust av filer eller data. Bitdefender-lösningen kan innehålla en automatisk inaktiveringsmekanism som förhindrar att den används efter en viss period.

4.2. Om du är en betaanvändare kan du använde Bitdefender Solution för testsyften i en icke-produktionsmiljö under max trettio (30) dagar från det datum du laddade ner Bitdefender Solution ("betaperioden").

4.3. Under en utvärderings- eller betaperiod kan du få webb- eller e-postbaserad teknisk support i det land där du befinner dig och uppdateringar, om tillämpligt, utan någon garanti eller säkerhet av något slag.

4.4. BESTÄMMELSERNA I AVSNITTET ERSÄTTER AVSNITT 11 AVSEENDE ALLA UTVÄRDERINGS- OCH BETALÖSNINGAR.

I DEN FULLASTE UTSTRÄCKNING DETTA ÄR TILLÅTET ENLIGT LAG TILLHANDAHÅLLS BITDEFENDER SOLUTION SOM ANVÄNDS FÖR UTVÄRDERING ELLER BETATEST I BEFINTLIGT SKICK OCH UTAN NÅGRA GARANTIER AV NÅGOT SLAG.

BETAFRISKRIVNING

BETALÖSNINGEN SOM LICENSIERAS ENLIGT DETTA AVTAL TROS INNEHÅLLA DEFEKTER OCH ETT PRIMÄRT SYFTE MED DENNA BETATESTLICENS ÄR ATT FÅ FEEDBACK OM LÖSNINGENS PRESTANDA OCH IDENTIFIERING AV DEFEKTER. DU UPPMANAS ATT SKYDDA VIKTIGA DATA, IAKTTA FÖRSIKTIGHET OCH INTE PÅ NÅGOT SÄTT FÖRLITA DIG PÅ ATT LÖSNINGEN OCH/ELLER DET MEDFÖLJANDE MATERIALET FUNGERAR KORREKT.

DÄR JURIDISKT ANSVAR INTE KAN UTESLUTAS GENOM DENNA FRISKRIVNINGSKLAUSUL, MEN KAN BEGRÄNSAS, SKA BITDEFENDERS ANSVAR OCH DESS LEVERANTÖRERS/LICENSGIVARES/ÅTERFÖRSÄLJARES ANSVAR ENLIGT DETTA AVTAL RELATERAT TILL BITDEFENDERS LÖSNING, BEGRÄNSAS TILL SAMMANLAGT ETTHUNDRA DOLLAR (100,00 USD) ELLER MOTSVARANDE BELOPP I LOKAL VALUTA.

4.5. ÄRLIG ANVÄNDNING. Bitdefender Solutions GravityZone Cloud MSP Security i-produkttester för Bitdefender EDR och MDR Foundations for MSP-funktioner ska ha följande begränsningar: a) rätten att använda den på upp till tre (3) kundföretag samtidigt, enligt definitionen i konsolen; b) för högst 50 endpoints per kundföretag och c) under en begränsad tidsperiod på högst 2 (två) månader från aktivering. Vid överträdelse av ovanstående begränsningar förbehåller sig Bitdefender rätten att avsluta dina rättigheter när som helst utan några ytterligare formaliteter.

4.6. Din rätt att använda Bitdefender-lösningen upphör när utvärderings- eller betaperioden upphör eller om du bryter mot något av villkoren i detta avtal eller om du på något sätt inte respekterar eller missbrukar de licensrättigheter som du har beviljats. När utvärderings- eller betaperioden avslutas måste du radera eller förstöra alla kopior av Bitdefender- lösningen och dokumentationen och sluta använda tjänsten. Dina skyldigheter och rättigheter enligt detta Avtal fortsätter att gälla efter utgången av utvärderings- eller betaperioden.

 

5. LICENSVILLKOR.

5.1. För alla Bitdefender-lösningar, med undantag för Bitdefender Security for AWS, får du Bitdefender-lösningen baserat på den prenumeration som förvärvats och du kommer att ha vissa rättigheter att använda Bitdefender-lösningen under licens-/prenumerationsperioden, som börjar på prenumerationens ikraftträdandedatum som anges i den kommersiella dokumentationen, men inte senare än 5 arbetsdagar från leveransen av prenumerationen från Bitdefender, oavsett antalet kopior som du får använda, och ska pågå under den tidsperiod från prenumerationens ikraftträdandedatum som anges i dokumentationen eller den tillämpliga beställningen, från Bitdefender eller dess distributör eller återförsäljare från vilken du erhöll Bitdefender-lösningen ("prenumerationsperiod").  Bitdefender-lösningen avaktiveras automatiskt när prenumerationsperioden är slut och du har inte rätt att få några funktions- eller innehållsuppdateringar till Bitdefender-lösningen.

5.2. För Bitdefender Security for AWS, månadsprenumeration, får du Bitdefender-lösningen så länge du betalar för prenumerationen. Om du inte betalar månadsprenumerationen, dras ditt konto in.

5.3. Dessutom, om du inte följer villkoren i detta avtal bekräftar du att du inte har någon rätt att använda Bitdefender-lösningen och du samtycker till att avinstallera eller inte använda Bitdefender-lösningen omedelbart genom att inte följa villkoren i detta avtal. Bitdefender förbehåller sig rätten att återkalla din rätt att använda Bitdefenders lösningar.

5.4. Bitdefender förbehåller sig rätten att sluta med support för sina produkter eller en version av sina produkter eller avbryta sina lösningar eller produktfunktioner. Policyer för upphörande av support finns på Bitdefenders webbplats och kan läsas på följande länk: https: //www.bitdefender.com/support/bitdefender-end-of-life-policy-statement-982.html

5.5. För att undvika tvivel, för provlicenser och betalösningar ska Bitdefender inte ha någon ytterligare skyldighet gentemot dig förutom att tillhandahålla ett meddelande före uppsägning. I händelse av uppsägning av detta avtal på grund av brott mot dina skyldigheter, ska Bitdefender inte ha någon skyldighet att tillhandahålla meddelande och kommer att stoppa din åtkomst till Bitdefender-lösningen omedelbart.

 

6. UPPDATERINGAR.

6.1. Genom att godkänna detta avtal, godkänner du att, under prenumerationsperioden kan ett serversystem efter ditt önskemål installerat i ditt nätverk användas för att ta emot och ta hand om uppdateringar av Bitdefender-lösningen. Det nödvändiga protokollet används inte för något annat än att skicka och ta emot Bitdefender-uppdateringar av produkt- och signaturfiler. Om du inte använder en lokal uppdateringsserver, erbjuder Bitdefender dig möjligheten att ladda ner uppdateringarna direkt från Bitdefenders innehållsleveransnätverk. Vissa uppdateringar som signaturuppdateringar, buggfixar eller mindre uppdateringar laddas automatiskt ner till din enhet och stora uppdateringar kräver ditt ingripande i gränssnittet.

6.2. Du måste ja betalat avgifter för Bitdefender-lösningen eller ha en aktiv prenumeration, vilket som är tillämpligt, för att få uppdateringar eller uppgraderingar.

 

7. ÄGARSKAP.

7.1. Alla rättigheter som inte uttryckligen fastställs härunder är förbehållna Bitdefender.

7.2. Bitdefender-lösningen kan fungera eller gränsa till programvara eller annan teknik som licensieras till Bitdefender från tredje part, som inte ägs av Bitdefender, men som Bitdefender har de nödvändiga rättigheterna att licensiera till dig. Du samtycker till detta: Du ska använda sådan programvara från tredje part i enlighet med detta avtal; ingen licensgivare från tredje part lämnar några garantier, villkor, åtaganden eller framställningar av något slag, vare sig uttryckliga eller underförstådda, till dig avseende sådan programvara från tredje part eller själva produkterna; ingen licensgivare från tredje part har någon skyldighet eller något ansvar gentemot dig till följd av detta avtal eller din användning av sådan programvara från tredje part; sådan programvara från tredje part kan licensieras enligt licensvillkor som ger dig ytterligare rättigheter eller innehåller ytterligare begränsningar i förhållande till sådant material, utöver de som anges i detta avtal, och sådana ytterligare licensrättigheter och begränsningar beskrivs eller länkas till i den tillämpliga dokumentationen eller i själva Bitdefender-lösningen. För att undvika alla tvivel gäller sådana ytterligare rättigheter och/eller begränsningar för tredjepartsprogramvaran på fristående basis, ska ingenting i sådana tredjepartslicenser påverka din användning av Bitdefender-lösningar i enlighet med villkoren i detta avtal. Licensvillkor för öppen källkod publiceras i avsnittet Om i varje Bitdefender-lösning.

7.3. När det gäller programvara med öppen källkod ska deras licensrättigheter gälla i den utsträckning som uttryckligen krävs enligt sådana villkor och kommer att ersätta (däribland i synnerhet licensens omfattning samt friskrivningar från garantier och ansvar) detta prenumerationsavtal. Sådana licensvillkor från tredje part som avser respektive programvara finns på den plats som anges i programvaran.

7.4. PROGRAMVARA MED ÖPPEN KÄLLKOD TILLHANDAHÅLLS AV BITDEFENDER "I BEFINTLIGT SKICK, MED ALLA FEL, SOM TILLGÄNGLIGT" UTAN (OCH BITDEFENDER FRÅNSÄGER SIG SPECIFIKT) NÅGON GARANTI, VILLKOR ELLER GARANTI (UTTRYCKT, UNDERFÖRSTÅDD ELLER PÅ ANNAT SÄTT) AV NÅGOT SLAG ELLER NATUR, INKLUSIVE, MEN INTE BEGRÄNSAT TILL, DEN UNDERFÖRSTÅDDA GARANTIN FÖR SÄLJBARHET, LÄMPLIGHET FÖR ETT VISST ÄNDAMÅL, TILLFREDSSTÄLLANDE KVALITET, TITEL OCH/ELLER ICKE-INTRÅNG. OAKTAT VAD SOM SÄGS OM MOTSATSEN I DETTA AVTAL, NÄR DET GÄLLER ALLA ANSPRÅK SOM UPPSTÅR UR ELLER I SAMBAND MED PROGRAMVARA MED ÖPPEN KÄLLKOD, SKA BITDEFENDER INTE HA NÅGOT ANSVAR FÖR DIREKTA, INDIREKTA, TILLFÄLLIGA, STRAFFRÄTTSLIGA, SÄRSKILDA ELLER FÖLJDSKADOR, OAVSETT HUR DE ORSAKATS OCH/ELLER PÅ ANNAT SÄTT BASERADE PÅ NÅGON ANSVARSTEORI, VARE SIG I KONTRAKT, STRIKT ANSVAR ELLER SKADESTÅND (INKLUSIVE FÖRSUMLIGHET ELLER ANNAT) SOM PÅ NÅGOT SÄTT UPPSTÅR UR ANVÄNDNINGEN AV PROGRAMVARA MED ÖPPEN KÄLLKOD, ÄVEN OM DU ELLER BITDEFENDER HAR INFORMERATS OM MÖJLIGHETEN TILL SÅDANA SKADOR.

 

8. FEEDBACK.

8.1. Du kan från tid till annan frivilligt välja att tillhandahålla idéer, förslag, kommentarer, däribland men inte begränsat till idéer för nya produkter, tekniker, fallstudier, vittnesmål, kampanjer, produktnamn, produktfeedback och produktförbättringar ("Feedback") till Bitdefender med avseende på Bitdefender-lösningen. Det är underförstått att du ger Bitdefender, utan kostnad, royalties eller annan skyldighet gentemot dig, rätten att göra, ha gjort, skapa härledda verk, använda, dela och kommersialisera din feedback på vilket sätt och i vilket syfte som helst. Du ska inte lämna feedback som är föremål för en licens som kräver att Bitdefender licensierar sin programvara, teknik eller dokumentation till någon tredje part på grund av att Bitdefender inkluderar din feedback i dem.

8.2. Du bekräftar uttryckligen att du har förstått, erkänt och samtyckt till att om du tillhandahåller sådan feedback till Bitdefender, ska du ge Bitdefender följande världsomspännande, exklusiva, eviga, oåterkalleliga, royaltyfria, fullt betalda rättigheter: (i) att göra, använda, kopiera, modifiera, sälja, distribuera, underlicensiera och skapa härledda verk av feedbacken som en del av någon Bitdefender-lösning, teknik, tjänst, specifikation eller annan dokumentation; (ii) att offentligt framföra eller visa, importera, sända, överföra, distribuera, licensiera, erbjuda att sälja och sälja, hyra, leasa eller låna ut kopior av feedbacken (och härledda verk därav) som en del av någon Bitdefender-lösning; (iii) att underlicensiera till tredje part de föregående rättigheterna, inklusive rätten att underlicensiera till ytterligare tredje part; och (iv) att underlicensiera till tredje part alla anspråk på alla patent som ägs eller kan licensieras av dig som nödvändigtvis kränks av en tredjepartsprodukt, teknik eller tjänst som använder, gränssnitt, samverkar eller kommunicerar med återkopplingen eller del därav som ingår i en Bitdefender-lösning, teknik eller tjänst. Vidare garanterar du att din feedback inte omfattas av några licensvillkor som skulle syfta till att kräva att Bitdefender uppfyller några ytterligare skyldigheter med avseende på Bitdefender-lösningar som innehåller eventuell feedback.

 

9. SÄRSKILDA VILLKOR FÖR FÖLJANDE BITDEFENDER-LÖSNINGAR.

9.1. Bitdefender GravityZone Security for Email Solution är en 100 % molnbaserad tjänst som analyserar e-posttrafik och tar bort oönskade eller skadliga meddelanden. Tjänsten skannar alla ingående (och Utgående) meddelanden för hot, däribland skadlig kod och nätfiskeattacker och undersöker URL:er som är inbäddade i meddelanden för att skydda användare mot olämpliga eller skadliga webbsidor.

9.1.1. Postlåda definieras som lagringsplats för elektroniska postmeddelanden som finns på en fjärrserver eller laddas ned till användarens enhet. E-postklientprogramvara organiserar oftast meddelanden i separat mappar däribland inkorg och skickade objekt.

9.1.2.     Lösningsanvändningspolicy:

Hur lösningsanvändningen beräknas:

Följande beskriver de mätvärden som används för att beräkna lösningsanvändning för Bitdefender GravityZone Security for Mobile under en kalendermånad. För att undvika tveksamheter beräknas en kalendermånad från den första till den sista dagen i månaden, t.ex. 1 januari till 31 januari, 1 april till 30 april, osv.

a) Antal aktiva postlådor innebär: de postlådor (exklusive alias och distributionslistor) som har skickat eller tagit emot minst ett e-postmeddelande under perioden.

För att en postlåda ska vara debiterbar måste den primära flaggan vara satt till sann och objektklassen i Active Directory måste vara användare eller NULL ("NULL" ingår för miljöer där Active Directory inte används).

Delade brevlådor, distributionslistor (DL), resurser osv. har en objektklass oftast av grupp eller msExchDynamicDistributionList för lokal eller delad brevlåda för Office 365/Exchange Online. Dessa räknas inte in i lösningsanvändningen.

Om du använder Azure Active Directory måste du tilldela korrekta behörigheter för att tillåta synkronisering av delade postlådor, annars går de inte att särskilja från standardanvändare och vara föremål för fakturering.

Postlådor som uppfyller kriterierna ovan måste också vara aktiva postlådor för att vara debiterbara. En aktiv postlåda är en postlåda som har fått eller skickat minst ett e-postmeddelande under perioden (månad).

Användning är summan av de aktiva primära postlådorna såsom definieras ovan. Beräkningen av lösningsanvändning som presenteras ovan gäller månadsfakturering (MSP). För årlig eller flerårig fakturering är lösningsanvändningen lika med antalet ”sålda” brevlådor enligt det kommersiella avtalet.

9.1.3. Överanvändning. Du åtar dig att det maximala antalet brevlådor som kommer att omfattas inte överstiger antalet prenumerationer du har köpt från tid till annan. Om du överskrider antalet köpta prenumerationer samtycker du till att betala ytterligare prenumerationsavgifter för de ytterligare brevlådorna, tillbaka till tidpunkten för överbelastning.

Överanvändning ska vara ett användningsscenario där en kund som betalar per år/flera år använder mer än de antal postlådor som anges i det kommersiella avtalet, detta beräknas med hjälp av metoden Aktiv postlåda som presenteras ovan. Bitdefender förbehåller sig rätten att fakturera skillnaden mellan sålda postlådor och de faktiskt aktiva postlådorna såsom fastställs i Bitdefender Console. Bitdefender förbehåller sig rätten att dra in ditt konto för alla licenser.

9.1.4. Villkor för masse-post

Obs! E-postsäkerhetstjänsten tillåter inte masse-postaktiviteter som inte överensstämmer med villkoren nedan.

Användare som använder Bitdefender GravityZone Security for Email för att skicka utgående e-post måste respektera villkoren nedan, avseende masse-post. Om du vill skicka masse-post, måste kunder och slutanvändare som skapar utskicket överensstämma med följande villkor.

Masse-postmeddelanden måste vara små till storleken:

·       Mindre än 150 KB för mindre än 100 mottagare.

·       Mindre än 30K för mindre än 1000 mottagare.

·       Mindre än 20K för fler än 1000 mottagare.

·       E-postbilagor ska skickas till en webbserver och en länk inkluderas.

Systemet kan hantera upp tll 300 utgående mottagare. Om din mottagarlista är större än 300 e-postadresser behöver du dela e-postmeddelandet.

 

9.1.5. Leverans och servicenivå

Leverans- och servicenivåavtal gäller inte för massutskick. I händelse av upptagna perioder förbehåller vi oss rätten att fördröja leveransen av massutskick samt dirigera om dem till alternativa datacenter. Support ges inte för olevererade e-postmeddelanden.

Godkännande - innan sändning

Stora kampanjer med över 200 mottagare måste skickas med ett exempelmeddelande till bulk@bitdefender.info minst 24 timmar i förväg. Mindre kampanjer ska BCC bulk@bitdefender.info. O detta inte görs kan e-post stoppas.

EfterlevnadDu är ensam ansvarig för efterlevnad av alla gällande lagstiftning.

Klagomål. Om vi får klagomål om missbruk förbehåller vi oss rätten att blockera framtida kampanjer. Om vi får klagomål från en leverantör är vi skyldiga att stoppa leverans av all e-post från kundens domän till den leverantören. (t.ex. AOL).

Adressen abuse@yourdomain.tld måste vara en giltig e-postadress som övervakas aktivt.

Sändningsgränser. Alla e-postsäkerhetskonton som etableras från och med den 1 juni2021 ska begränsas till 600 meddelanden/timme.

9.1.6. GravityZone Security for Email Solution Risker:

Det ska noteras att e-post vanligtvis skickas okrypterat i klartext och dirigeras genom flera nätverksleverantörer, system och servrar mellan avsändare och mottagare. Var och en av dessa leverantörer, system och servrar kan ha en kopia av det fullständiga e-postmeddelandet.

Användning av TLS (Transport Layer Security) för at kryptera server till serveröverföring av e-post används allt mer. Inom EMS finns alternativet att använda TLS för utgående e-post med specifika domäner som stöder det.

För känsliga meddelanden, däribland meddelanden som innehåller personuppgifter, rekommenderas att använda en separat e-postkrypteringslösning.

Det ska också noteras att GravityZone Security for Email Solution endast omfattar e-post som skickas eller tas emot externt. Interna meddelanden mellan användare bearbetas inte av Bitdefender.

Riskomfattning: Vår personal kan komma åt meddelandetxten (däribland filbilagor) i e-postmeddelanden som skickas eller tas emot externt - om de inte är krypterade - under den korta tid de skrivs till disk och bearbetas i molnet.

Endast ett mindre antal av vår personal är inblandade i administrationen av EMS-system eller med att ge support åt kunder som använder tjänsten, eller de som av driftsmässiga eller tekniska (programutveckling) skäl har åtkomst till infrastrukturen som bearbetar och tillfälligt lagras e-postmeddelanden. Samma mindre antal medarbetare kan komma åt spammeddelanden som lagras i en karantän om tjänsten är konfigurerad att sätta meddelanden som bedöms vara spam i karantän. Alla tjänstrelaterade data hanteras i enlighet med dataskyddslagstiftning.

Indata som innehåller personuppgifter - GravityZone Security for Email Solution: Indata för GravityZone Email Security Solution består av ingående och utgående e-postmeddelanden som skickas eller tas emot externt till eller från organisationen. E-postmeddelanden skickas okrypterade i klartext om inte en separat e-postkrypteringslösning används eller TLS gäller för utgående e-post som skickas till en angiven domän. E-postmeddelanden lagras, oftast i några sekunder, under analys och raderas direkt när de levereras till din e-postserver.

Utdata som innehåller personuppgifter - GravityZone Security for Email Solution:

ØUtdata från EMS-tjänsten består av loggdata i samband med ingående och utgående e-postmeddelanden som skickas eller tas emot externt. Logginformation omfattar IP-adresser, fälten Till, Från och Ämne, serversvar och andra metadata, men inte meddelandetext eller filbilagor.

ØBeroende på konfigurationen av tjänsten kan utgående data även omfatta fullständiga e-postmeddelanden som under analys bedöms vara spammeddelanden, om tjänsten är konfigurerad att sätta spammeddelanden i karantän hellre än att radera dem. Meddelanden i karantän lagras i trettio (30) dagar och raderas sedan.

ØLoggdata hålls online i nittio (90) dagar och arkiveras sedan. Arkiverade loggdata raderas efter tolv (12) månader (men kan laddas ned på begäran av kunder när som helst före radering).

 

9.2. SÄRSKILDA VILLKOR FÖR BITDEFENDER GRAVITYZONE SECURITY FOR MOBILE SOLUTION

9.2.1. Bitdefender GravityZone Security for Mobile Solution är en molnbaserad tjänst som skyddar mobila enheter mot skadliga program, nätfiskeattacker, nätverkshot och enhetshot. Tjänsten består av en hanteringskonsol på moln- och agentapplikationer på mobila enhetsplattformar som stöds. Tjänsten ger en konfigurerbar skyddsnivå, som, när den konfigurerats, skannar all inkommande (och utgående) webbläsartrafik för nätfiskehot, analyserar mobilapplikationer, övervakar nätverkstrafiken och upptäcker operativsystem och konfigurationssårbarheter på mobila enheter. 

Mobil enhet definieras som enheter som körs på Android- eller iOS-operativsystem (Apple).  

Chrome-tillägget definieras som tillägget Security for Chrome i lösningen Security for Mobile som kan installeras i Chrome-webbläsare. Dessa räknas också som mobila enheter. 

 9.2.2. Lösningsanvändningspolicy

Hur lösningsanvändningen beräknas:

Följande beskriver de mätvärden som används för att beräkna lösningsanvändning för Bitdefender GravityZone Security for Mobile under en kalendermånad. För att undvika tveksamheter beräknas en kalendermånad från den första till den sista dagen i månaden, t.ex. 1 januari till 31 januari, 1 april till 30 april, osv. 

a) Antalet aktiva enheter betyder: de enheter som har upptäckts som online (skickat eller mottagit minst ett keepalive-meddelande till hanteringskonsolen) under perioden. För att en enhet ska debiteras måste den ha varit online minst en gång under perioden. 

b) Utan en MDM-integration (Mobile Device Management) är det inte möjligt att upptäcka om en avinstallerad/ominstallerad enhet fysiskt är samma enhet. I dessa fall debiteras båda enheterna och betraktas som aktiv enhet.   

c) På enheter där både mobilagenten och Chrome-tillägget är installerat och aktiverat samtidigt, om enheterna inte är registrerade med samma ID till Security for Mobile-konsolen av MDM-lösningen (Mobile Device Management), registreras de som två separata enheter på Security for Mobile-konsolen och de debiteras som två separata enheter. Vid tidpunkten för lanseringen av detta dokument är Google MDM den enda lösningen som testats av Bitdefender som registrerar mobila enheter och Chrome-tillägget som en enda enhet. Kontakta din MDM-leverantör för att testa din integration innan du installerar Chrome-tillägg för att undvika dubbla faktureringar. 

d) Användare kan avaktivera gamla enheter och byta till nya enheter. Under sådana omständigheter gäller regel ”a” fortfarande och de kommer att behandlas som två separata enheter.   

Användning är summan av aktiva enheter (däribland Chrome-tillägg) enligt definitionen ovan. Beräkningen av lösningsanvändning som presenteras ovan gäller månadsfakturering (MSP). För årlig eller flerårig fakturering är lösningsanvändningen lika med antalet ”sålda” mobila enheter enligt det kommersiella avtalet. 

9.2.3. Överanvändning. Du åtar dig att det maximala antalet mobila enheter som kommer att omfattas inte överstiger antalet prenumerationer du har köpt från tid till annan. Om du överskrider antalet köpta prenumerationer samtycker du till att betala ytterligare prenumerationsavgifter för de ytterligare mobila enheterna, tillbaka till tidpunkten för överbelastning. 

Överanvändning ska vara ett användningsscenario där en årlig/flerårig betalande kund använder mer än det antal mobila enheter som anges i det kommersiella avtalet, vilket beräknas med hjälp av metoden Aktiva enheter som presenteras ovan. Bitdefender förbehåller sig rätten att fakturera skillnaden mellan den sålda mobilenhetsprenumerationen och de faktiska aktiva enheterna enligt Bitdefender-konsolen. Bitdefender förbehåller sig rätten att stänga av ditt konto för alla licenser.  

9.2.4. GravityZone Security for Mobile Solution-risker:

Det bör noteras att skyddsfunktioner som tillhandahålls av Security for Mobile beror på administratörskonfigurationen. Som standard aktivera en "bästa praxis"-uppsättning med detekteringar på varje ny kunds konto. Dessa detekteringar är dock inte utformade för att vidta några åtgärder på mobila enheter. Säkerhetsadministratörer som ansvarar för att hantera mobilsäkerheten måste visa standardkonfigurationerna och aktivera lämpliga åtgärder på sina konton. 

Bitdefender Security for Mobile förlitar sig på agentapplikationer för mobila enheter för att ge skydd. Men med tanke på att inte alla mobila enheter är företagsägda, (dvs. BYOD, Bring Your Own Device) kanske de behörigheter som krävs av agenten för att tillhandahålla det skydd som konfigurerats av admin inte godkänns av ägaren till den mobila enheten, så agenterna kan misslyckas med att tillhandahålla den nödvändiga skyddsnivån. Att be slutanvändaren att tillhandahålla erforderliga behörigheter samt att följa regler och lagar är kundens ansvar. Vi, som Bitdefender, kan inte tvinga slutanvändaren att tillhandahålla alla nödvändiga behörigheter. 

Till exempel kräver antinätfiskefunktionen en lokal VPN-teknik som aktiveras på den mobila enheten. För att möjliggöra denna teknik krävs dock tillstånd från enhetens ägare. Om sådan åtkomst inte är tillåten kommer antinätfisketekniken inte att fungera som avsett. 

För att underlätta efterlevnaden av regler och lagar kan säkerhetsadministratörer ändra nivån på data som ska samlas in från de mobila enheterna via mobila agenter. Observera att begränsningar i datainsamlingen också kan leda till att man inte kan utnyttja vissa av funktionerna. Till exempel kräver djup analyskapacitet åtkomst till apk-filerna på Android-enheter. En administratör kan välja att inte samla in binärprogram på mobila enheter (eller en uppsättning mobila enheter). Men när binärprograminsamling är inaktiverad, kan djupanalysfunktionen inte användas för programmen på dessa mobila enheter. 

 

9.3. SÄRSKILDA VILLKOR FÖR BITDEFENDER INTEGRITY MONITORING-TILLÄGG

9.3.1. Bitdefender Integrity Monitoring-tillägg granskar och validerar ändringar som gjorts på Windows- och Linux-endpoints för att bedöma integriteten hos flera entiteter enligt beskrivningen i dokumentationen för lösningen. Integrity Monitoring-tillägget fungerar baserat på standardregler, som tillhandahålls av Bitdefender, och anpassade regler. Dessa regler är tillgängliga på sidan Policyer > Regler för Integrity Monitoringintegritetsövervakningsregler i Kontrollcenter. Baserat på dessa regler vidtar Integrity Monitoring-tillägget åtgärder när händelser genereras för filer, mappar, registerposter, användare, tjänster och installerad programvara. Dessa händelser visas på sidan Rapporter >Händelser för Integrity Monitoring i Kontrollcenter.

9.3.2. Under underhållsfönstret som utförs med Bitdefender Patch Management kommer standardreglerna för Integrity Monitoring att pausas enligt dokumentationen. För tydlighetens skull innebär det att om inget policyprogram eller ny tillämpning inträffar medan Integrity Monitoring pausas, är de gamla attributen för entiteter som finns i aviseringar efter att Integrity Monitoring har återupptagits de som fanns innan korrigeringsprocessen startade. Om ett policyprogram eller en ny tillämpning inträffar medan Integrity Monitoring pausas kommer de gamla attributen att förnyas till de som finns för övervakade entiteter vid tidpunkten för tillämpning eller ny tillämpning.

 

9.4. SÄRSKILDA VILLKOR FÖR BITDEFENDER GRAVITYZONE CLOUD SECURITY

9.4.1. Bitdefender Gravityzone Cloud Security-modulen ger tillgång till en allt-i-ett-plattform som omfattar CIEM (hantering av identiteter och åtkomst, identifiering av risker dynamiskt) och CSPM (säkerhet och efterlevnad och bästa praxis och ramverk för reglering, bedömning av felkonfigurationer).

9.4.2. Cloud Security Posture Management (CSPM), som är en kontinuerlig hantering av IaaS- och PaaS-säkerhet genom förebyggande, upptäckt och hantering av risker i molninfrastrukturen, tillämpar gemensamma ramverk, lagstadgade krav och företagspolicyer för att proaktivt och reaktivt upptäcka och bedöma risk/förtroende för molntjänstkonfiguration och säkerhetsinställningar.

9.4.3. Syftet med sådan hantering är att verifiera om det finns problem, och om ett problem identifieras, att tillhandahålla åtgärdsalternativ (automatiserade eller mänskligt drivna). Bitdefender Gravityzone Cloud Security ger dig möjlighet att identifiera och zooma in på en misstänkt tillgång och förstå hela sammanhanget från både ett konfigurations- och aktivitetsperspektiv med tillhörande händelsesvårighetsgrad, vilket minskar tiden för att upptäcka, undersöka och åtgärda hot.

9.4.5. Bitdefender Gravityzone Cloud Security-skannern har hundratals regler och räknar över olika standarder. Varje regel är komplett med ett lämpligt riskvärde, en beskrivning och åtgärdsinstruktioner som kan inkludera möjligheten att utföra en avhjälpningsåtgärd med ett klick eller en playbook. Bitdefenders regeluppsättning identifierar också när du bryter mot bästa praxis för säkerhet och varnar dig när det händer så att du kan prioritera dessa korrigeringar i enlighet med detta.

Med kontinuerlig insyn i molnresurserna från en enda konsol kan du tillämpa konfigurationsskydd med hundratals möjligheter att åtgärda felkonfigurationer innan de leder till säkerhetsincidenter.

9.4.6. Du får använda Bitdefender Gravityzone Cloud Security och initiera lösningen inom den begränsning som följer av det totala antalet fakturerbara resurser som definieras i dokumentationen och anges i inköpsordern. Om du har fler fakturerbara resurser i din miljö än det antal fakturerbara resurser som du har köpt, begränsar vi lösningen och skanningen till det begränsade antal fakturerbara resurser som anges i din beställning. Observera att du kan lägga till fler fakturerbara resurser med en ny beställning.

För att undvika tveksamheter får Bitdefender Gravityzone Cloud Security inte användas/konfigureras på mer än en instans åt gången.

 

10. TEKNISK SUPPORT. TJÄNSTER

10.1. Teknisk support för Bitdefender-lösningen ingår under licens-/prenumerationsperioden. Vissa tekniska supportfunktioner kan erbjudas av Bitdefender via dess återförsäljare under Bitdefender-lösningens prenumerationsperiod såsom fastställs på Bitdefenders webbplats. Teknisk support ska styras av följande villkor: alla sådan teknisk support ska tillhandahållas utan garanti av något slag. Det är enbart ditt ansvar att genomföra en säkerhetskopiering av alla dina befintliga data och programvaror innan du får teknisk support.

Standardsupport.Villkoren för teknisk standardsupport för Bitdefender Gravityzone Enterprise anges här: https://www.bitdefender.com/site/view/enterprise-support-policies.html.

10.2. Betalda tjänster:

10.2.1. Professionella tjänster: Om du köper dessa tjänster fungerar de enligt servicenivåavtalet som finns på följande adress: https://www.bitdefender.com/media/materials/legal/Service-Level-Agreement-for-Professional-Services.v1.1.pdf.

10.2.2. Premiumtjänster för teknisk support: Om du köper dessa tjänster utförs de i enlighet med Enterprise Support Policy som finns tillgänglig på: https: //www.bitdefender.com/site/view/enterprise-support-policies.html.

10.2.3. MDR-tjänst (Foundations): Om du köper dessa tjänster är drivs de enligt villkoren som finns på följande adress: https://www.bitdefender.com/site/view/legal-eula.html.

10.2.4 Bitdefender Offensive Services: Om du köper dessa tjänster är deras prestanda i enlighet med de villkor som finns tillgängliga på följande adress: https://www.bitdefender.com/site/view/terms-and-conditions-for-providing-bitdefender-offensive-services.html

10.3. Bitdefender förbehåller sig rätten att förvägra, dra in eller avsluta all tekniks support efter eget gottfinnande i händelse av att du inte fullföljer dina skyldigheter. De tekniska supportpolicyerna kan förändras efter Bitdefenders gottfinnande, emellertid kommer Bitdefender inte att i större grad minska nivån för de tjänster som erbjuds för program som stöds under den period för vilken avgifter för teknisk support har betalats. 10.4. Du bör granska policyerna som finns publicerade på webbplatserna innan du går in i beställningsdokumentet för de tillämpliga tjänsterna. Om du avser att få professionella tjänster måste du signera en separat arbetsframställning med Bitdefender. Dessa villkor gäller inte utvärderings- och betalösningar.

 

11. KONFIDENTIALITET.

11.1. Ingen part ska lämna ut någon konfidentiell information och/eller patenterad information som tillhör den andra parten om så inte överenskommits skriftligen med den sagda parten. Konfidentiell information ska begränsas till villkoren och prissättningen i detta avtal och all information tydligt identifieras som konfidentiell. Denna skyldighet ska inte gälla information som fåtts som: (i) är eller blir känd av mottagaren utan skyldighet att upprätthålla dess konfidentialitet; (ii) är eller blir allmänt känd offentligt utan agerande eller försummelse av mottagaren; eller (iii) är oberoende utvecklad av mottagaren utan användning av konfidentiell eller patenterad information. I händelse av att någon av parterna krävs att lämna ut konfidentiell och patenterad information enligt lag, skall den andra parten meddelas om den begärda utlämningen. Varje part godkänner att hålla varandras konfidentiella information konfidentiell under en period om tre år från datumet för utlämningen. Vi godkänner även att endast lämna ut konfidentiell information till de anställda eller agenter som måste känna till den och som åläggs att skydda den mot obehörig utlämning. Inget ska förhindra någon av parterna från att lämna ut villkoren eller prissättningen enligt detta avtal eller beställningar som skickas enligt detta avtal i någon juridisk process som uppstår från eller i samband med detta avtal.

 

12. GARANTIER.

12.1 Bitdefender garanterar att Bitdefender-lösningen tillhandahålls på ett professionellt sätt som överensstämmer med branschstandarden. Bitdefender garanterar dig att kodningen av programvaran på det medium som Bitdefender-lösningen tillhandahålls på inte har brister vad gäller material och yrkesskicklighet, och att Bitdefender-lösningen i stort ska följa sin dokumentation, under en period av nittio (90) dagar från det datum du köpte licensnyckeln eller aktiveringskoden ("garantiperiod").

12.2 Garantin gäller inte om (i) lösningen inte har använts i enlighet med villkoren i detta avtal och dokumentationen, (ii) problemet har orsakats av att du inte tillämpar uppdateringar, uppgraderingar eller någon annan åtgärd eller instruktion som rekommenderas av Bitdefender, (iii) problemet beror på någon orsak utanför Bitdefenders rimliga kontroll, (iii) i händelse av att Bitdefender-lösningen misslyckas eller beror på felaktig installation eller modifiering, ändring eller tillägg därtill, eller något problem eller fel i operativsystemprogramvaran som programvaran är installerad med och är utformad för att fungera, (iv) om något problem eller fel i Bitdefender-lösningen har orsakats av felaktig användning, felaktig tillämpning eller felkonfiguration, eller användning av Bitdefender-lösningen med andra program eller tjänster som har liknande funktioner eller funktioner som är oförenliga med Bitdefender-lösningen, (v) om Bitdefender-lösningen licensieras eller används som någon utvärderings-, beta- eller testversion eller version för vilken Bitdefender inte tar ut någon royalty eller licensavgift, eller (vi) om Bitdefender får inte meddelande om bristande överensstämmelse inom tillämplig garantiperiod.

12.3 Om Bitdefender meddelas skriftligen om ett brott mot garantin under garantiperioden är Bitdefenders hela skyldighet och din enda gottgörelse (enligt Bitdefenders val): (i) att korrigera, reparerar eller ersätta Bitdefender-lösningen inom en skälig tid, eller (ii) att godkänna en återbetalning av avgiften efter retur av lösningarna tillsammans med inköpsbevis. Alla ersättningslösningar får samma garanti som kvarstoden av den ursprungliga garantiperioden.

12.4. BITDEFENDER-LÖSNINGEN TILLHANDAHÅLLS I BEFINTLIGT OCH TILLGÄNGLIGT SKICK. BITDEFENDER GARANTERAR INTE ATT BITDEFENDER-LÖSNINGEN UPPFYLLER DINA KRAV. BITDEFENDER GARANTERAR INTE ATT PROGRAMMEN FUNGERAR FELFRITT ELLER OAVBRUTET ELLER ATT BITDEFENDER KORRIGERAR ALLA PROGRAMFEL. I DEN UTSTRÄCKNING SOM TILLÅTS ENLIGT LAG ÄR DESSA GARANTIER EXKLUSIVA OCH DET FINNS INGA ANDRA UTTRYCKLIGA ELLER UNDERFÖRSTÅDDA GARANTIER ELLER VILLKOR, INKLUSIVE GARANTIER ELLER VILLKOR FÖR SÄLJBARHET OCH LÄMPLIGHET FÖR ETT VISST ÄNDAMÅL MED AVSEENDE PÅ NÅGON REKOMMENDATION, LÖSNINGARNA, FÖRBÄTTRINGAR, UNDERHÅLL ELLER RÅD, SUPPORT RELATERAD TILL DETTA, ELLER NÅGOT ANNAT MATERIAL (MATERIELLT ELLER IMMATERIELLT) ELLER TJÄNSTER SOM TILLHANDAHÅLLS AV BITDEFENDER.

12.5. BITDEFENDER FRÅNSÄGER SIG HÄRMED UTTRYCKLIGEN ALLA UNDERFÖRSTÅDDA ELLER UTTRYCKLIGA  GARANTIER OCH VILLKOR, INKLUSIVE, UTAN BEGRÄNSNING, DE UNDERFÖRSTÅDDA GARANTIERNA FÖR SÄLJBARHET, SKADOR FÖR FÖRLUST AV GOODWILL, ARBETSSTOPP, FÖRLUST AV DATA, FALSKA POSITIVA ELLER FALSKA NEGATIVA RESULTAT, ENHETSFEL ELLER FUNKTIONSFEL LÄMPLIGHET FÖR ETT VISST ÄNDAMÅL, TITEL, ICKE-STÖRNING, LEVERANS I TID, FULLSTÄNDIGHET, AKTUALITET, TILLFÖRLITLIG RIKTIGHET AV INFORMATIONSINNEHÅLL, SYSTEMINTEGRATION OCH ICKE-INTRÅNG I TREDJE PARTS RÄTTIGHETER GENOM FILTRERING, INAKTIVERING ELLER BORTTAGNING AV SÅDAN TREDJE PARTS PROGRAMVARA, SPIONPROGRAM, ADWARE, COOKIES, E-POSTMEDDELANDEN, DOKUMENT, ANNONSER ELLER LIKNANDE, INTE HELLER ATT PROGRAMVARAN UPPTÄCKER NÅGOT ELLER ALLA HOT MOT SÄKERHET ELLER SKADLIG KOD ELLER ANVÄNDNING AV BITDEFENDERS LÖSNINGAR, PRODUKTER, PROGRAMVARA OCH TJÄNSTER, FUNKTIONER, EGENSKAPER, FÖRBÄTTRINGAR, UNDERHÅLL ELLER SUPPORT RELATERAT TILL DETTA, ELLER NÅGOT ANNAT MATERIAL (MATERIELLT ELLER IMMATERIELLT) ELLER TJÄNSTER OCH UPPDATERINGAR SOM TILLHANDAHÅLLS AV BITDEFENDER HÅLLER DITT NÄTVERK, MOLN ELLER ENDPOINTS ELLER SYSTEM OCH ENHETER FRIA FRÅN VIRUS ELLER ANNAT SKADLIGT ELLER OÖNSKAT INNEHÅLL ELLER SÄKRA FRÅN INTRÅNG ELLER ANDRA SÄKERHETSATTACKER/BEDRÄGERIER/INTRÅNG.

12.6. DU FÖRSTÅR OCH SAMTYCKER TILL ATT BITDEFENDER INTE KAN, OCH INTE HÄRMED TILLHANDAHÅLLER, NÅGON GARANTI, VILLKOR ELLER FÖRSÄKRAN OM ATT DRIFTSÄTTNINGEN/ANVÄNDNINGEN AV NÅGON BITDEFENDER-LÖSNING (ANTINGEN I SIG SJÄLV ELLER I KOMBINATION MED ANDRA BITDEFENDER-LÖSNINGAR) ÄR FELFRI, ELLER GARANTERAR FULLSTÄNDIGT SKYDD FRÅN OCH MOT ALLA NUVARANDE OCH FRAMTIDA SÄKERHETSHOT MOT DINA NÄTVERK, SYSTEM, ENHETER, SERVRAR ELLER DATA OCH INGET HÄRMED SKA ANSES INNEBÄRA EN SÅDAN GARANTI, VILLKOR ELLER FÖRSÄKRAN.

12.7 BITDEFENDER-LÖSNINGEN ÄR INTE FELTOLERANT OCH ÄR INTE UTFORMAD ELLER AVSEDD FÖR ANVÄNDNING I NÅGON RISKFYLLD MILJÖ, SOM KRÄVER FELSÄKER PRESTANDA ELLER DRIFT. BITDEFENDER-LÖSNINGEN ÄR INTE KONSTRUERAD OCH CERTIFIERAD FÖR ANVÄNDNING VID DRIFT AV FLYGPLANSNAVIGERING, KÄRNTEKNISKA ANLÄGGNINGAR ELLER KOMMUNIKATIONSSYSTEM, VAPENSYSTEM, DIREKTA ELLER INDIREKTA LIVSUPPEHÅLLANDE SYSTEM, FLYGTRAFIKLEDNING ELLER NÅGON TILLÄMPNING ELLER INSTALLATION DÄR FEL KAN LEDA TILL DÖDSFALL, ALLVARLIG FYSISK SKADA ELLER SKADA PÅ EGENDOM.

12.8. På grund av den kontinuerliga utvecklingen av nya tekniker för att angripa slutpunkter, nätverk och system, representerar, garanterar eller utlovar Bitdefender inte: (1) att Bitdefender-lösningen upptäcker, blockerar eller helt tar bort eller rensar bort något eller alla program, rutiner och filer som är skadliga, bedrägliga eller oönskade; eller (2) att någon produkt eller någon data, utrustning, system eller nätverk som en Bitdefender-lösning används på (eller skyddar) är fri från sårbarhet för intrång eller angrepp.

12.9. Du samtycker till att skyddet av dina endpoints, servrar, moln, nätverk och data är beroende av faktorer som endast ligger under din kontroll och ditt ansvar, inklusive, men inte begränsat till (a) design, implementering, distribution och användning av säkerhetsverktyg för maskinvara och programvara i en samordnad insats för att hantera säkerhetshot; (b) val, implementering och tillämpning av lämpliga interna säkerhetspolicyer, förfaranden och kontroller avseende åtkomst, säkerhet, kryptering, användning och överföring av data; (c) utveckling av och löpande tillämpning av processer och förfaranden för säkerhetskopiering och återställning av system, programvara, databas och lagrade data; och (d) omsorgsfull och snabb nedladdning och installation av alla uppdateringar som görs tillgängliga av Bitdefender.

12.10. DU ÄR ENSAM ANSVARIG FÖR KORREKT SÄKERHETSKOPIERING AV ALLA DATA OCH DU SKA VIDTA LÄMPLIGA ÅTGÄRDER FÖR ATT SKYDDA SÅDANA DATA. BITDEFENDER ANSVARAR INTE PÅ NÅGOT SÄTT FÖR DATA SOM FÖRLORAS ELLER BLIR KORRUPTA.

 

13. ANSVAR. ANSVARSBEGRÄNSNING.

13.1 BITDEFENDER SKA INTE HÅLLAS ANSVARIGA FÖR DIREKTA, INDIREKTA, TILLFÄLLIGA, SÄRSKILDA, STRAFFRÄTTSLIGA ELLER FÖLJDSKADOR, ELLER FÖRLUST AV VINST, INTÄKTER, DATA ELLER DATAANVÄNDNING ELLER SKADOR SOM RIMLIGEN KUNDE FÖRUTSES AV BÅDA PARTER MEN SOM KUNDE HA FÖRHINDRATS, TILL EXEMPEL FÖRLUSTER ORSAKADE AV VIRUS, SKADLIG KOD ELLER ANDRA SKADLIGA PROGRAM, ELLER FÖRLUST AV ELLER SKADA FÖR KUNDDATA.

13.2. BITDEFENDERS TOTALA MAXIMALA ANSVAR ELLER SKADESTÅNDSSKYLDIGHET FÖR EVENTUELLA SKADOR SOM UPPSTÅR PÅ GRUND AV ELLER I SAMBAND MED DETTA AVTAL ELLER DIN BESTÄLLNING, OAVSETT OM DE UPPSTÅR GENOM REGELVERK, LAG, HANDELSFÖRFARANDE, SEDVÄNJA OCH PRAXIS ELLER HANDELSBRUK SKA BEGRÄNSAS OCH BITDEFENDERS ANSVAR SKA UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER ÖVERSTIGA DE AVGIFTER DU BETALAT TILL BITDEFENDER FÖR DE BRISTFÄLLIGA BITDEFENDER-LÖSNINGARNA OCH -TJÄNSTERNA UNDER DE SENASTE 12 MÅNADERNA OMEDELBART FÖRE DEN HÄNDELSE ELLER OMSTÄNDIGHET SOM FÖRST GER UPPHOV TILL ETT KRAV ENLIGT DETTA AVTAL.

VISSA STATER TILLÅTER INTE BEGRÄNSNING ELLER UTESLUTNING AV ANSVAR FÖR TILLFÄLLIGA ELLER FÖLJDSKADOR, SÅ OVANSTÅENDE BEGRÄNSNING ELLER UTESLUTNING KANSKE INTE GÄLLER KUNDEN.

13.3. TROTS DET FÖREGÅENDE BEGRÄNSAR ELLER UTESLUTER BITDEFENDER INTE SITT ANSVAR FÖR (i) DÖDSFALL ELLER PERSONSKADA SOM FÖRORSAKATS AV GROV VÅRDSLÖSHET SOM DIREKT KAN TILLSKRIVAS BITDEFENDER, (ii) BEDRÄGERI ELLER (iii) ANNAN ANSVARSFÖRPLIKTELSE I DEN UTSTRÄCKNING SOM SÅDAN ANSVARSFÖRPLIKTELSE INTE KAN UTESLUTAS ELLER BEGRÄNSAS ENLIGT TILLÄMPLIG LAG.

 

13.4 Varje part erkänner och samtycker till att undantag, garantibegränsningar samt friskrivningar och undantag från och begränsningar av ansvar och/eller åtgärder i detta avtal utgör en betydande och väsentlig grund för detta avtal, återspeglar en rimlig riskfördelning mellan parterna, är rättvisa, rimliga och en grundläggande del av detta avtal och var och en har beaktats och återspeglats vid fastställandet av den hänsyn som ska tas av varje part enligt detta avtal och i beslutet av varje part för att ingå detta avtal. Parterna tillstår och är överens om att avsaknad av sådana undantag, friskrivningar, undantag och/eller begränsningar av ansvar/rättsmedel skulle bestämmelserna i detta avtal, inklusive de ekonomiska villkoren, vara väsentligt annorlunda, eller alternativt skulle detta avtal inte ha fullföljts.

13.5 Bitdefender agerar för sina partners när det gäller friskrivning, exkludering och/eller begränsning av skyldigheter, garantier och ansvar såsom anges i detta avtal. Föregående bestämmelser ska gälla i den maximala utsträckning som tillåts enligt tillämplig lag.

 

14. SKADESTÅND.

14.1 Du ska ersätta, försvara och hålla Bitdefender och dess styrelseledamöter, tjänstemän, anställda, agenter och advokater skadeslösa från och mot alla tredjepartsanspråk, handlingar, krav, skulder, förluster, skador, domar eller förlikningar, inklusive alla rimliga advokatarvoden och kostnader relaterade till detta, direkt eller indirekt som härrör från, relaterade till, härrör från eller kan hänföras till eller baserat på, i) olagligt beteende och/eller kränkning av tredje parts rättigheter eller tillämpliga lagar och/eller (ii) ditt missbrukande av Bitdefender-lösningen.

14.2 Bitdefender ska försvara sig mot alla anspråk eller rättegångar från en tredje part (ett ”anspråk”) mot dig, baserat på deras användning av Bitdefender-lösningen i enlighet med villkoren i avtalet i den utsträckning som: (i) ett sådant anspråk hävdar att Bitdefender-lösningen bryter mot ett amerikanskt patent, kränker en upphovsrätt eller missbrukar en världsomspännande affärshemlighet eller varumärke, och kommer att ersätta och hålla dig skadeslös från och mot kostnader och skadestånd som slutgiltigt tilldelats dig till sådan tredje part av en behörig domstol eller samtyckts till i avtal.

14.3 Ovanstående skyldighet för Bitdefender gäller inte med avseende på programvara, tjänster eller delar eller komponenter därav: (i) som inte tillhandahålls av Bitdefender, (ii) används på ett sätt som inte uttryckligen godkänts av detta avtal eller den medföljande dokumentationen (iii) gjorts i enlighet med dina specifikationer, (iv) modifierats av någon annan än Bitdefender, om den påstådda överträdelsen avser sådan ändring, (v) kombinerats med andra lösningar, produkter, processer eller material där påstådd överträdelse inte skulle föreligga utan en sådan kombination, (vi) för en utvärderings-, beta- eller testversion eller (vii) där du fortsätter den påstådda intrångsaktiviteten efter att ha underrättats om detta och försetts med ändringar som skulle ha undvikit den påstådda överträdelsen.

14.4 I händelse av att Bitdefender-lösningen anses av en domstol i kompetent jurisdiktion utgöra en kränkning, ska Bitdefender, efter eget gottfinnande, göra något av följande: (i) utverka rätten till fortsatt användning; (ii) modifiera Bitdefender-lösningen så att dess användning inte blir kränkande; (iii) ersätta Bitdefender-lösningen med liknande produkter i funktionalitet och prestanda; eller (iv) om inget av föregående alternativ är skäligen genomförbart för Bitdefender, ska Bitdefender återbetala den proportionellt oanvända delen av Bitdefender-lösningen.

14.5 Parterna kan begära gottgörelse enligt denna bestämmelse, förutsatt att de: (a) underrättar inom tio (10) dagar efter att anspråk görs eller förhandlingar utfärdas mot; (b) ge total kontroll av försvar och förlikning till den skadeslösa parten (förutsatt att förlikning friar den skadeslösa parten från allt ansvar i ärendet); (c) tillhandahålla all tillgänglig information och rimlig assistans, och (d) inte tidigare har omfattat eller förlikat sådant anspråk.

 

15. ELEKTRONISK KOMMUNIKATION.

15.1 Bitdefender kan skicka juridiska meddelanden och annan kommunikation om Lösningen- och underhållsprenumerationstjänsterna eller vår användning av den information du ger oss ("kommunikation"). Bitdefender skickar kommunikation via meddelanden i produkten eller via e-post till den primära användarens registrerade e-postadress eller publicerar kommunikation på dess webbplatser. Den juridiska grunden för att skicka denna kommunikation är detta avtal (för transaktionskommunikation) och legitim marknadsföring till aktuella kunder (för kommersiell kommunikation)

15.2. Trots detta samtycker du till att Bitdefender kan skicka dig nödvändiga juridiska meddelanden och annan kommunikation om Bitdefender-lösningar (inklusive uppdateringar), andra och/eller nya Bitdefender-lösningar och tjänster, specialerbjudanden och prissättning eller annan liknande information, kundundersökningar och andra förfrågningar om feedback (kollektivt "Kommunikation"). Bitdefender kan tillhandahålla kommunikation via (bland andra metoder): (a) personliga kontakter av Bitdefender och/eller återförsäljarens personal, (b) produktmeddelanden eller e-postmeddelanden till registrerade e-postadresser för namngivna kontakter och/eller (c) publicerade meddelanden på sina webbplatser.

15.3. När det gäller e-postmeddelanden kommer alla sådana e-postmeddelanden till dig att skickas av Bitdefender till den eller de kontoadministratörer som du angav vid registreringen. Du är ansvarig för att se till att e-postadressen till kontoadministratören är korrekt. Alla e-postmeddelanden som Bitdefender skickar till den aktuella e-postadressen är gällande när de skickas, oavsett om du faktiskt tar emot e-postmeddelandet eller inte. Genom att godkänna detta avtal samtycker du till att ta emot all kommunikation på dessa sätt.

 

16. SEKRETESSPOLICY OCH GDPR.

15.1 16.1 Genom att godkänna det här avtalet förstår du att du har informerats om hur dina personuppgifter kommer att bearbetas enligt sekretesspolicyn för Business Solutions som finns på: https://www.bitdefender.com/site/view/legal-privacy.html och personuppgiftsinformationen för kunders eller partners affärskontakter som finns på: https://www.bitdefender.com/site/view/legal-personal-data-notice-for-business-contacts-of-the-clients-or-partners.html

16.2. All information om hur personuppgifterna samlas in eller behandlas av Bitdefender som personuppgiftsansvarig under användningen av Bitdefenders lösningar och tjänster anges i Bitdefenders integritetspolicy för företagslösningar

När det gäller personuppgifter som samlas in av Bitdefender-lösningar från dina användare och det tillämpliga dataskyddssystemet som styr detta förhållande, enligt EU:s tillämpliga lagstiftning om personuppgifter (GDPR - EU:s allmänna dataskyddsförordning), är Bitdefender tillsammans med dig gemensamma kontrollanter enligt beskrivningen i detta avsnitt, förutom för vissa Bitdefender-lösningar, enligt vad som nämns i artiklarna nedan.

 Därför agerar Bitdefender som en gemensam datakontrollant i förhållande till de personuppgifter som samlas in genom dess lösningar och tjänster som säljs till/genom företagskunder endast i syfte att säkerställa cybersäkerhet, inklusive men inte begränsat till endpointsäkerhet, nätverkssäkerhet, molnsäkerhet eller andra cybersäkerhetsändamål , däribland supportaktiviteter för detta ändamål (endast i specifika fall, när supportaktiviteter ingår i det specifika avtalet med Bitdefender).

 Du agerar också som gemensam datakontrollant i förhållande till de personuppgifter som dina användare kan ha tillgång till via Bitdefender-lösningar i syfte att säkerställa cybersäkerhet, men för alla andra potentiella   syften med insamling och behandling som du kan besluta internt på egen hand, agerar du som separat och oberoende datakontrollant.

De gemensamma kontrollanterna är var och en oberoende och separat ansvariga för att följa GDPR-bestämmelserna, däribland laglig insamling, bearbetning av personuppgifter, informera dina användare om användning av deras personuppgifter, säkerheten för personuppgifter och säkerställa att dina användare kan utöva sina rättigheter, enligt ordningen för gemensamma kontrollanter som finns här: https://www.bitdefender.com/media/materials/legal/Joint-Controllers-Arrangement.pdf.

16.3. Oaktat de tidigare bestämmelserna i detta kapitel, med avseende på data som behandlas av vissa Bitdefender-lösningar och tjänster som räknas upp nedan, agerar Bitdefender som ett databehandlare i förhållande till de personuppgifter som samlas in genom denna Bitdefender-lösning i syfte att hantera din interna säkerhet.

I det här fallet agerar du som datakontrollant i förhållande till de insamlade personuppgifterna genom att anpassa säkerhetsreglerna, policyerna, lösningsinställningarna och/eller datalagringens varaktighet som tillämpligt när du använder Bitdefender-lösningar.

16.4. Du är strikt ansvarig för att följa bestämmelserna i GDPR, däribland laglig behandling av personuppgifter, informera dina användare om användningen av deras personuppgifter, säkerheten för personuppgifter och se till att dina användare kan utöva sina rättigheter, i enlighet med dataskyddsavtalet som finns tillgängligt här:  https://www.bitdefender.com/site/view/data-processing-agreement-for-bitdefender-solutions.html.

16.5. Följande Bitdefender-lösningar där Bitdefender agerar som databehandlare är: Bitdefender Integrity Monitoring, Bitdefender Gravityzone Security for Mobile Solution, Bitdefender Offensive Services och Bitdefender Cloud Security.

 

17. TEKNOLOGIER.

17.1 Bitdefender informerar dig att i vissa program, produkter eller lösningar kan de använda datainsamlingsteknik för att samla in teknisk information (däribland misstänkta filer), för att förbättra produkterna, för att tillhandahålla tillhörande service, för att anpassa dem till de senaste branschtrenderna och för att förhindra olicensierat eller olaglig användning av produkten eller skador som kommer från de skadliga produkterna.

17.2 Du godkänner att Bitdefender kan använda sådan information som del av de tjänster som tillhandahålls i samband med produkten och för att förhindra och stoppa skadliga program från att köras på din enhet.

Genom att acceptera detta avtal bekräftar och godkänner du att säkerhetstekniken som används kan skanna trafiken i ett opersonligt läge för att upptäcka skadlig kod och för att förhindra skador till följd av skadlig kod och program.

17.3 Du godkänner och accepterar att Bitdefender kan tillhandahålla uppdateringar och tillägg till programmet eller produkten som automatiskt laddas ner till din enhet. Genom att godkänna det här avtalet, samtycker du till att vissa av de exekverbara filerna som anses vara potentiellt skadliga, kan skickas till Bitdefenders servrar för att skannas.

17.4. Bitdefender förbehåller sig rätten att samla in viss information från de endpoints, nätverk, servrar, behållare som det är installerat på, beroende på de moduler och tjänster som du har aktiverat i din Bitdefender-lösning. Sådan information kan avse potentiella säkerhetsrisker samt webbadresser till besökta webbplatser som Bitdefender Solution and Services anser vara potentiellt bedrägliga. Webbadresserna kan innehålla personligt identifierbar information som en potentiellt bedräglig webbplats försöker få tag på utan ditt tillstånd. Som sådan samtycker du till att vissa lösningsmoduler, tjänster och komponenter kan samla in data från dina system i syfte att utvärdera och förbättra Bitdefender-lösningarnas förmåga att upptäcka skadligt beteende, potentiellt bedrägliga webbplatser och andra säkerhetsrisker på Internet. Bitdefender använder också egenutvecklad molnteknik för att utföra skanning på vissa webbadresser, filer eller e-postmeddelanden som skickas från dina system.

 

18. GRANSKNINGSRÄTTIGHETER.

18.1 Bitdefender kan granska din använder av Bitdefender-lösningen för att verifiera att din användning följer tillämplig dokumentation. En granskning görs med rimlig förvarning och under normala arbetstider, men inte oftare än en gång per år om inte allvarliga avvikelser noterats under en tidigare granskning. Du samtycker till att implementera interna skydd för att förhindra obehörig kopiering, distribution, installation eller användning av eller åtkomst till Bitdefender-lösningen. Du samtycker dessutom till att genomföra registreringar som räcker för att certifiera att du följer det här avtalet och, vid förfrågan från Bitdefender, tillhandahålla och verifiera mätvärden och/eller rapporter baserat på sådana registreringar och redovisning av både antal kopior (per lösning och version) och nätverksarkitekturer som de skäligen kan relatera till din prenumeration och distribution av Bitdefender-lösningen.

18.2. Om en revision avslöjar någon distribution eller användning av Bitdefender-lösningar som är mer än prenumerationsvillkoren eller på annat sätt inte överensstämmer med detta avtal, samtycker du till att omedelbart korrigera sådan bristande överensstämmelse. Om användningarna för olicensierad eller överdriven användning av alla lösningar som granskas enligt detta avtal är större än, totalt sett, fem procent (5 %) av den faktiska licensierade användningen för lösningar som du har köpt, samtycker du till att ersätta Bitdefender för skillnaderna och dess rimliga kostnader för att utföra granskningen.

 

19. FORCE MAJEURE.

19.1 Ingen part ska bryta avtalet i händelse av att vara oförmögen att fullfölja sina skyldigheter till följd av naturkatastrof, krig, nödsituationer, arbetsstrejk, terrordåd, betydande oanvändbarhet av Internet, oförmåga att anskaffa material eller annan orsak eller tillstånd utanför dess rimliga kontroll; förutsatt dock att om sådana orsaker varar under en period av mer än trettio (30) kalenderdagar, kan någon av parterna avsluta avtalet som påverkas av sådan force majeure efter ett skriftligt meddelande till den andra parten. Oaktat ovan sagda är parterna överens om att betalningsskyldigheter som följer av detta avtal samt skyddet av immateriella rättigheter inte skall försenas av någon anledning.

 

20. ALLMÄNT.

20.1. Om du befinner dig i USA eller Kanada, regleras detta avtal av lagarna i delstaten Florida, USA, med jurisdiktionsort i Broward County. Om Deltagaren befinner sig i Storbritannien, Australien och Nya Zeeland kommer detta avtal att regleras av lagarna i Storbritannien, med platsen i Reading. Om du befinner dig i Nederländerna, Belgien, Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige, regleras detta avtal av nederländsk lag med jurisdiktionsort i Haag. Om du befinner dig i Tyskland och Österrike regleras detta avtal av de tyska lagarna med jurisdiktionsort i München. Om du befinner dig i Indonesien eller i Singapore regleras detta avtal av Singapores lagar med jurisdiktionsort i Singapore. Om du befinner dig i övriga Europa, övriga Asien, Afrika och Mellanöstern ska detta avtal regleras av rumänsk lag med jurisdiktionsort i Bukarest.

20.2 Inget i detta licensavtal förminskar eventuella rättigheter du kan ha enligt befintlig konsumentskyddslagstiftning eller andra tillämpliga lagar i din jurisdiktion som inte kan frångås i avtal.

I händelse av ogiltighet av någon bestämmelse i detta avtal skall ogiltighet inte påverka giltigheten av återstående delar av detta avtal.

20.3 Detta avtal beskriver vissa juridiska rättigheter. Du kan ha andra rättigheter enligt lagstiftningen i din delstat eller ditt land. Du kan också ha rättigheter avseende den part från vilken du anskaffade Bitdefender Solution. Detta avtal ändrar inte dina rättigheter eller skyldigheter enligt lagstiftningen i din delstat eller ditt land om lagstiftningen i din delstat eller ditt land inte tillåter att så sker.

20.4 Bitdefender förbehåller sig rätten att samarbeta med eventuell juridisk process och rättslig eller annan myndighetsbegäran i samband med din användning av Bitdefender-lösningen och tjänsterna. Det innebär att Bitdefender kan tillhandahålla dokument och information relevanta för en stämning eller för en rättslig eller annan myndighetsutredning.

20.5 Bitdefender och Bitdefenders logotyper är varumärken för BITDEFENDER. Alla andra varumärken som används i lösningen eller tillhörande material tillhör respektive ägare.

20.6 Bitdefender förbehåller sig rätten att överlåta detta avtal efter eget gottfinnande. Du får inte överlåta detta avtal utan föregående skriftligt tillstånd från Bitdefender förutsatt, dock, att du har rätt att överföra detta avtal enligt lag som en del av en sammanslagning, omorganisation eller försäljning av alla eller väsentligen alla dina tillgångar eller aktier efter skriftligt meddelande till Bitdefender.

20.7 Vardera parten försäkrar och garanterar att (i) den i samband med detta avtal inte har gjort och inte kommer att göra några betalningar eller gåvor eller några erbjudanden eller löften om betalningar eller gåvor av något slag, direkt eller indirekt, till någon tjänsteman vid någon utländsk regering eller någon myndighet eller något organ därav och (ii) den i alla avseenden kommer att följa Foreign Corrupt Practices Act och alla andra tillämpliga lagar och (iii) den kommer att följa de lagar om efterlevnad av exportregler som gäller för varje part som fullgör sina skyldigheter enligt detta avtal. I den utsträckning det är tillåtet genom skriftligt avstående, ansvarsfriskrivning, begränsning och/eller uteslutning enligt tillämpliga lagar, ingås detta avtal enbart mellan och till förmån för, och kan endast verkställas av, parterna i detta avtal och ingen tredje part ska ha någon rätt/förmån enligt detta avtal, oavsett om de uppstår enligt detta avtal, enligt någon nu gällande eller senare antagen lag (såsom Contracts (Rights of Third Parties) Act från 1999 i Storbritannien och liknande lagar som antagits i Irland, Singapore, Nya Zeeland och vissa delstater i Australien, vars tillämpning härmed utesluts och frångås), eller på annat sätt. Detta avtal skapar inte, och ska inte anses skapa, några uttryckta eller underförstådda rättigheter, ersättningar, förmåner, anspråk eller orsaker till åtgärder (juridiska, skäliga eller på annat sätt) i eller på uppdrag av tredje parter, däribland anställda, oberoende konsulter, ombud och dotterbolag till en part, eller på annat sätt skapa någon skyldighet eller plikt gentemot någon tredje part; förutsatt dock att, trots allt som anges i detta avtal om motsatsen, Bitdefenders leverantörer, programvarulicensgivare och återförsäljare ska vara avsedda som tredjepartsförmånstagare för undantag, begränsningar och friskrivningar med avseende på Bitdefender-lösningar som anges i detta avtal.

Bitdefender-lösningar kan omfattas av amerikanska och utländska lagar om exportkontroll. Du samtycker till att följa alla lagar och förordningar i USA och andra länder där Bitdefender-lösningar används av dig och dina användare för att säkerställa att de inte exporteras, direkt eller indirekt, i strid med sådana lagar.

20.8 Bitdefender kan ändra dessa villkor när som helst och de reviderade villkoren gäller automatiskt motsvarande versioner av Bitdefender Solution som distribueras tillsammans med de reviderade villkoren. Om någon del av avtalet bedöms ogiltig eller ogenomförbar, skall det inte påverka giltigheten av resten av villkoren, som skall förbli giltigt och verkställbart. I händelse av kontrovers eller inkonsekvens mellan översättningar av avtalet till andra språk har den engelska versionen utfärdad av BITDEFENDER företräde.

 

20.9 Alla ytterligare, motstridiga eller olika villkor som föreslås av dig i något av dina utfärdade dokument (t.ex. en order) avvisas härmed av Bitdefender och utesluts härmed.

20.10. Kontakta BITDEFENDER, på 15 A Orhideelor Street, Orhideea Towers Building, 11th floor, District 6, Bukarest, 060071, Rumänien; tel +40 212 063 470; fax +40 212 641 799, e-postadress: office@Bitdefender.com