Varför bryter Bitdefender VPN ofta sin anslutning på Android?

Om du upptäcker att Bitdefender VPN-appen på din Android-smartphone eller surfplatta hela tiden kopplar bort - men fungerar normalt på andra operativsystem (Windows, macOS, iOS) - kan du följa den här enkla felsökningsguiden för att åtgärda slumpmässiga bortkopplingar.

Varför bryter Bitdefender VPN ofta sin anslutning på Android?

Det finns några faktorer som kan orsaka att Bitdefender VPN ständigt kopplar bort på Android-enheter. Här är de vanligaste orsakerna till slumpmässiga VPN-avbrott och olika sätt att åtgärda dem.

 

Batterioptimering

Telefontillverkaren kan ha ställt in åtgärden "Ta bort från senaste appar" så att processen för den appen också dödas. Den här batterioptimeringsfunktionen kommer också oväntat att avbryta VPN-anslutningen för en app om den redan har etablerats. Det här problemet uppstår oftast på telefonmodeller från märken som Xiaomi, Realme och OnePlus. För att ta reda på vilken modell av Android-telefon du har kan du kontrollera baksidan av luren eller titta i telefonens InställningarOm enheten. Det är ett snabbt test som kan spara dig mycket utredningstid.

Lösning: Om din Bitdefender VPN tappar ofta på en Xiaomi, Realme eller OnePlus-telefon, men fungerar bra på andra enheter, är rådet att sluta ta bort appen från Senaste appar.

 

Flera VPN-appar

Flera VPN-appar kan orsaka problem, särskilt när de beviljas Android-behörigheter. Vissa VPN-appar kan stoppa Bitdefender VPN eftersom operativsystemet inte tillåter mer än 1 krypterad anslutning. NordVPN har till exempel en funktion som kopplar bort alla andra aktiva VPN-anslutningar när din Android-telefon inte har varit vaken under en viss tid.

Lösning: För att åtgärda det här problemet ska du antingen avinstallera alla andra VPN-applikationer utom Bitdefender VPN från enheten eller ta bort VPN-profilen för andra VPN-appar genom att gå till telefonens Inställningar settings 1 → Anslutningar → Fler anslutningsinställningar → VPN → till höger om respektive VPN-app trycka på kugghjulsikonen ⚙︎ och ta bort VPN-profilen därifrån.

 

VPN som alltid är påslaget

På Android 7 och senare kanske du vill titta på en funktion som kallas Always-on VPN. Lär dig hur du kontrollerar din Android-version. Om Always-on är aktiverat för en annan VPN-app som är installerad på enheten blockerar den alla nätverksanslutningar som inte använder den VPN-appen, inklusive Bitdefender VPN.

Lösning: För att lösa det här problemet kan du stänga av VPN-profilen Always-on för alla VPN-applikationer som är installerade på enheten.

  1. Öppna appen Inställningar settings 1 på din telefon.
  2. Tryck på "Nätverk och internet". Beroende på enhetsmodellen kan namnet variera - t.ex. Wi-Fi & internet, Wi-Fi & nätverk osv.
  3. Tryck på "VPN". Om du inte hittar den kan du söka efter ordet VPN.
  4. Tryck på det lilla kugghjulet ⚙︎ bredvid namnet på varje VPN-app från listan.
  5. Inaktivera "Always-on VPN" om den är aktiverad för alla VPN utom Bitdefender-appen.

Varför bryter Bitdefender VPN ofta sin anslutning på Android? Always-ON VPN

 

Nätverk

Avbrott i VPN-anslutningen kan ofta vara ett tecken på nätverksproblem, snarare än något problem med din enhet eller Bitdefender VPN. Om ditt internet är för långsamt eller instabilt för en tillförlitlig anslutning försöker Bitdefender VPN att återansluta. Beroende på din enhetsmodell och Android-version kan du få eller inte få ett meddelande om att VPN försöker återupprätta anslutningen genom att visa ett meddelande "Connecting".

Lösning: Prova att ansluta till ett annat nätverk - en väns hus, offentligt Wi-Fi - för att kontrollera om det finns ett problem med ditt internet.

Om du har de här problemen på mobildata eller på ett Wi-Fi-nätverk som du äger kan du testa hastigheten på din internetanslutning på speedtest.net eller en liknande webbplats. Om din internethastighet är mycket långsammare än vad du betalar för, kontakta din operatör eller internetleverantör.

 

Gratis VPN-prenumeration

Om du har gratisversionen av Bitdefender VPN och appen inte körs i bakgrunden när du når den dagliga trafikgränsen, kommer den automatiskt att kopplas bort utan någon avisering.

Lösning: Kontrollera ditt användarkonto på central.bitdefender.comMina prenumerationer för att ta reda på om du är abonnerad på Premium VPN eller Free VPN. Om du vill låsa upp obegränsad trafik, se den här handledningen - Hur du uppgraderar din Bitdefender VPN-prenumeration från gratisversionen till Premium VPN på Android.