Bitdefender Mobile Security för Android: Vanliga frågor

Varför kräver Bitdefender Mobile Security för Android en Internet-anslutning?

Appen måste kommunicera med Bitdefender-servrar för att fastställa säkerhetsstatus för apparna den skannar och för de webbplatser du besöker och även för att få kommandon från ditt Bitdefender-konto, nä du använder Antistöld-funktionerna.

 

Vad behöver Bitdefender Mobile Security för Android varje behörighet för?

• Internet-åtkomst: används för molnkommunikation

• Läs telefonstatus och identitet: används för att upptäcka om enheten är ansluten till Internet och för att hämta viss enhetsinformation som behövs för att skapa ett unikt ID vid kommunikation med Bitdefender-molnet.

• Webbläsarbokmärken, läs och skriv: Webbskyddsmodulen tar bort skadliga webbplatser från din surfhistorik.

• Läs loggdata: Bitdefender Mobile Security upptäcker spår av hotaktiviteter från Android-loggarna.

• Plats: krävs för fjärrplats

• Kamera: krävs för Snap photo.

• Lagring: används för att tillåta skannern för skadlig kod att kontrollera SD-kortet

 

Hur kan jag sluta skicka information om misstänkta appar till Bitdefender?

Som standard skickar Bitdefender Mobile Security för Android rapporter till Bitdefender-servrar om de misstänkta appar du installerar. Den här informationen är viktig för att förbättra hotupptäckt och kan hjälpa oss att erbjuda dig en bättre upplevelse i framtiden. Ifall du vill sluta skicka oss information om misstänkta appar:

1. Tryck på BMS Android More Mer längst ned i navigationsfältet.

2. Tryck på BMS Android Settings Inställningar.

3. Stäng av Upptäckt i molnet i området Skanner för skadlig kod.

 

Var hittar jag information om appens aktivitet?

Bitdefender Mobile Security för Android för en logg över alla viktiga åtgärder, statusändringar och andra viktiga meddelanden i samband med dess aktivitet. För att öppna information om appens aktivitet:

1. Tryck på BMS Android More Mer längst ned i navigationsfältet.

2. Tryck på BMS Android Reports Rapporter. I fönstret VECKORAPPORT kan du öppna de rapporter som genereras varje vecka och i fönstret AKTIVITETSLOGG kan du visa information om aktiviteten för din Bitdefender-app.

 

Jag har glömt PIN-koden jag angav för att skydda min app. Vad gör jag?

1. Öppna Bitdefender Central.

2. Tryck på 00-iOS menu icon i det övre vänstra hörnet på skärmen och välj sedan Mina enheter.

3. Tryck på önskat enhetskort och sedan på Ändra namn i det övre högra hörnet på skärmen.

4. Hämta PIN-koden från fältet Program-PIN.

 

Hur kan jag ändra den PIN-kod jag ställer in för App Lock och Anti-Theft?

Om du vill ändra den PIN-kod du ställt in för App Lock och Anti-Theft:

1. Tryck på  BMS Android More Mer längst ned i navigationsfältet.

2. Tryck på BMS Android Settings Inställningar.

3. Tryck på Säkerhet PIN-kod i området Anti-Theft.

4. Skriv in aktuell PIN-kod.

5. Skriv in den nya PIN-kod du vill ställa in.

 

Hur stänger jag av funktionen App Lock?

Det går inte att stänga av App Lock-funktionen, men du kan enkelt inaktivera den genom att avmarkera kryssrutorna bredvid de valda apparna när du har validerat PIN-koden eller det fingeravtryck du ställt in.

 

Hur kan jag ange ett annat trådlöst nätverk som betrott?

Först måste du ansluta enheten till det trådlösa nätverk du vill ange som betrott. Följ sedan dessa steg:

1. Tryck på BMS Android More Mer längst ned i navigationsfältet.

2. Tryck på BMS Android Settings Inställningar.

3. Tryck på Smart upplåsning i området   BMS Android App Lock App Lock.

4. Tryck på LÄGG TILL bredvid det nätverk du vill ange som betrott.

 

Hur kan jag slippa se foton som är tagna på mina enheter?

Slippa se de foton som är tagna på dina enheter:

1. Öppna Bitdefender Central.

2. Tryck på  central my account i det övre högra hörnet på skärmen.

3. Tryck på Inställningar i menyn.

4. Inaktivera Visa/visa inte foton som tagits på dina enheter.

 

Hur kan jag se till att min onlineshopping säker?

Onlineshopping kan medföra stora risker om viss information ignoreras. Vi rekommenderar att du gör följande för att inte utsättas för bedrägeri:

• Ha din säkerhetsapp uppdaterad.

• Skicka endast onlinebetalningar med köparskydd.

• Använd en VPN när du ansluter till Internet från publika och osäkra trådlösa nätverk.

• Var uppmärksam på de lösenord du använder för dina onlinekonton. De måste vara starka och innehålla både gemener och versaler, siffror och symboler (@, !, %, #, mm.).

• Se till att den information du skickar går över säkra anslutningar. Webbplatstillägget online måste vara HTTPS:// och inte HTTP://

 

När ska jag använda Bitdefender VPN?

Du måste vara försiktig när du öppnar, hämtar eller laddar upp innehåll på Internet. För att vara säker på att du är trygg när du surfar på nätet rekommenderar vi att du använder Bitdefender VPN när du:

• vill ansluta till publika trådlösa nätverk

• vill öppna innehåll som i normala fall är begränsat i specifika områden, oavsett om du är hemma eller utomlands

• vill hålla dina personuppgifter privata (användarnamn, lösenord, kreditkortsinformation, mm.)

• vill dölja din IP-adress

 

Kommer Bitdefender VPN att ha en negativ inverkan på min enhets batteritid?

Bitdefender VPN är designad för att skydda dina personuppgifter, dölja din IP-adress när du är ansluten på osäkra trådlösa nätverk och öppna begränsat innehåll i vissa länder. För att undvika onödig batteriförbrukning rekommenderar vi att du bara använder VPN när du behöver det och kopplar bort det när du är offline.

 

Varför upplever jag att Internet blir långsammare när jag är ansluten till Bitdefender VPN?

Bitdefender VPN är designa för att ge dig en lätt upplevelse när du surfar på nätet, men din Internet-anslutning eller serveravståndet du ansluter till kan orsaka att det går långsammare. I det fallet, om det inte är nödvändigt att du ansluter från din plats till en avlägsen server (t.ex. från USA till Kina), rekommenderar vi att tillåter Bitdefender VPN att automatiskt ansluta dig till den närmaste servern eller hitta en server närmare dig.

 

Kan jag ändra det Bitdefender-konto som är kopplat till min enhet?

Ja, du byter enkelt det Bitdefender-konto som är kopplat till din enhet genom att göra följande:

1. Tryck på BMS Android More Mer längst ned i navigationsfältet.

2. Tryck på E-postadress.

3. Tryck på Logga ut från ditt konto. Om en PIN-kod har angetts uppmanas du att skriva in den.

4. Bekräfta ditt val.

5. Skriv in e-postadressen och lösenord till ditt konto i motsvarande fält och tryck sedan på LOGGA IN.

 

Hur påverkar Bitdefender Mobile Security för Android min enhets prestanda och batteri?

Vi håller påverkan mycket lågt. Appen körs bara när det behövs - när du har installerat en app, när du använder appens gränssnitt eller när du vill ha en säkerhetskontroll. Bitdefender Mobile Security för Android körs inte i bakgrunden när du ringer dina kompisar, skriver ett meddelande eller spelar ett spel.

 

Vad är Enhetsadministratör?

Enhetsadministratör är en Android-funktion som ger Bitdefender Mobile Security de behörigheter som behövs för att utföra vissa fjärrstyrda uppgifter. Utan dessa behörigheter fungerar inte fjärrlåsning och enhetsradering skulle inte kunna ta bort dna data helt. Om du vill ta bort appen återkallar du dessa behörigheter innan du försöker avinstallera från Inställningar > Säkerhet > Välj enhetsadministratörer.

 

Så här löser du felet "Ingen Google Token" som visas när du loggar in i Bitdefender Mobile Security för Android?

Det här felet inträffar när enheten inte är associerad med ett Google-konto eller om enheten är associerad med ett konto, men ett tillfälligt problem förhindrar att den ansluts till Google. Prova med en av följande lösningar:

• Gå till Android-inställningar > Appar > Hantera appar > Bitdefender Mobile Security och tryck på Rensa data. Försök sedan logga in igen.

• Se till att enheten är associerad med ett Google-konto. Kontrollera detta genom att gå till Inställningar > Konton & synkronisera
och se om ett Google-konto är listat under Hantera konton. Lägg till ditt konto om inget är listat, starta om enheten och försök sedan logga in i Bitdefender Mobile Security för Android.

• Starta om enheten och försök logga in igen.

 

Vilka språk är Bitdefender Mobile Security för Android tillgänglig på?

Bitdefender Mobile Security för Android är för närvarande tillgängligt på följande språk:

• Brasilianska • Tjeckiska • Holländska • Engelska

• Franska • Tyska • Grekiska • Ungerska

• Italienska • Japanska • Koreanska • Polska

• Portugisiska • Rumänska • Ryska • Spanska

• Svenska • Thai • Turkiska • Vietnamesiska

Andra språk läggs till i kommande versioner. För att byta språk i gränssnittet för Bitdefender Mobile Security går du till enhetens inställningar för Språk & tangentbord och anger enheten till det språk du vill använda.

 

Vad är App Anomaly Detection?

App Anomaly Detection är en funktion i Bitdefender Mobile Security som skyddar mot appar som försöker övervaka din aktivitet, stjäla finansiella data, personuppgifter, inloggningar i sociala medier, pengar, kryptovalutor, NFTS och annat. App Anomaly Detection kräver Android 6 och senare.