I den här artikeln visar vi dig hur du åtgärdar anslutningsfel i Bitdefender VPN för Windows, macOS, Android, iOS och iPadOS. Detta är några av de felmeddelanden som du kan få när du ansluter till Bitdefender VPN:
Ett fel inträffade när du försökte ansluta. Felkod: 2 | Felkod: Felkod: 4 | Felkod: Felkod: 9 | Felkod: Felkod: 10 | Felkod: 12 | Felkod: 99 | Felkod: 182 | Det gick inte att hämta serverlistan, försök igen senare. |
Det finns några vanliga orsaker till anslutningsfel som Bitdefender VPN stöter på:
-
- Du är inte ansluten till Internet och har inte tillgång till Internet via Wi-Fi eller Ethernet-kabel. Se till att du har tillgång till Internet innan du använder Bitdefender VPN.
- En strikt konfigurerad brandvägg förhindrar VPN-anslutning (t.ex. tredje parts brandväggsprogramvara, routerns inbyggda brandvägg). Om du inte är säker på om din router levereras med dedicerad brandvägg eller hur du stänger av den, se manualen, kontakta tillverkaren eller din internetleverantör.
- En annan VPN/Proxy körs när du försöker ansluta. Avaktivera i så fall den andra VPN / Proxy-lösningen.
- Du försöker ansluta från en offentlig Wi-Fi som arbete, skola, flygplats etc. som kan ha blockerat de portar som krävs av Bitdefender VPN. Du måste kontakta nätverksadministratören för att försöka ändra brandväggsinställningarna.
- Porten för VPN-anslutningen är stängd. Beroende på vilken enhet du för närvarande använder måste port 443 UDP vara öppen.
Oavsett orsaken visar vi dig exakt hur du hanterar VPN-fel så att du framgångsrikt kan ansluta till Bitdefender VPN. Klicka på namnet på ditt operativsystem för att börja:
1. Starta om datorn Ibland startar inte operativsystemet eller andra tjänster och programvara korrekt. Att stänga av Windows och starta om din dator kan lösa sådana problem. Anslut till Bitdefender VPN igen efter att datorn har startat om och kontrollera om situationen har lösts. 2. Ändra DNS Om du för närvarande använder standard-DNS (Domain Name System) från din Internetleverantör, byt till en DNS-server från tredje part som kan vara snabbare och pålitligare. Så här ändrar du din DNS för att se om det är problemet: • Öppna Kontrollpanelen → Nätverk och Internet → Nätverk och Delningscenter → Ändra adapterinställningar → dubbelklicka på din aktiva adapter (nätverk) → välj Egenskaper. eller • Klicka på Windows Start-menyn • Klicka på Internet Protocol Version 4 (TCP / IPv4) i listan över anslutningsobjekt och tryck sedan på Egenskaper • Välj Använd följande DNS-serveradresser och ange följande adresser: Föredragen DNS-server: 8.8.8.8 Alternativ DNS-server: 8.8.4.4 • Klicka på OK för att bekräfta ändringen och starta sedan om datorn. 3. Återställ internetanslutningen Om du har följt alla ovanstående steg, men Bitdefender VPN fortfarande inte kan upprätta anslutningen, kan det finnas ett problem med hur nätverket är konfigurerat. För att rätta till det, återställ internetanslutningen genom att följa instruktionerna nedan. Öppna Kommandotolken med administratörsrättigheter: Klicka på menyn Windows Start ⊞, skriv cmd och högerklicka sedan på alternativet Kommandotolken i sökresultaten och välj Kör som administratör. Skriv följande i fönstret Command Prompt: Starta om datorn och kontrollera sedan om du kan ansluta till Bitdefender VPN. 4. Installera om Bitdefender VPN För att säkerställa att alla VPN-filer är intakta och att du har den senaste versionen av produkten rekommenderas att du installerar om Bitdefender. Följ dessa steg: 5. Anslut till ett annat nätverk Om VPN-felet kvarstår efter att ha gått igenom de tidigare stegen, blockerar troligen fortfarande något i ditt lokala nätverk anslutningen till Bitdefender-servrarna. Kontrollera om du kan använda Bitdefender VPN efter att du har anslutit din dator till ett annat nätverk. Till exempel om du var ansluten till Wi-Fi, försök att ansluta till din Ethernet-kabel eller annan Wi-Fi, hotspot. Om Bitdefender VPN fungerar när datorn använder en annan internetanslutning kontaktar du din nätverksadministratör eller din Internetleverantör för att avgöra vilka nätverks- eller routerinställningar som kan blockera VPN-anslutningen. 6. Logga in igen För att vara säker på att du är inloggad med rätt Central-konto och VPN-appen kommunicerar ordentligt med Bitdefender Central, använd Byt konto-funktionen. • Ta upp Bitdefender VPN och öppna sedan den mänskliga formen i sidofältet. • Klicka på Byt konto längst ner i gränssnittet. • Logga in med ditt Bitdefender Central-konto från fönstret som visas på skärmen och försök sedan igen för att ansluta till VPN. 7. Inaktivera andra VPN-appar och nätverksfiltreringsappar Om datorn redan är ansluten till en annan VPN-app är en andra samtidig anslutning från Bitdefender VPN inte möjlig. Koppla därför bort all annan VPN-programvara innan du ansluter till Bitdefender VPN. Avinstallera också webbfiltrerings- / nätverksprogramvara som syftar till att optimera nätverkskortet. Dessa verktyg kan ha en negativ inverkan på VPN-funktionen. I synnerhet är dessa två program kända för att orsaka fel i Bitdefender VPN: • Intel Killer Intelligence Center även känt som Killer Control Center, Killer Performance Driver Suite eller Killer Performance Suite. Du kan antingen avinstallera hela Killer-sviten eftersom det är en icke-nödvändig komponent eller bara inaktivera alternativet Advanced Stream Detect. • Safe Browsing av Easy Solutions. Denna URL-filtreringsapp orsakar felkoden 182 i Bitdefender VPN när den finns på enheten. 8. Se till att VPN-adaptern är aktiverad Se till att Bitdefender VPN-adaptern är aktiverad: • Gå till Windows Start-meny • Detta öppnar Nätverksanslutningar. I det här fönstret högerklickar du på adaptern TAP-Windows Adapter V9 och väljer Aktivera om den är inaktiverad. • Öppna sedan Enhetshanteraren genom att följa instruktionerna här → gå till Nätverkskort och expandera trädmenyn → högerklicka på posten TAP-Windows Adapter V9 och välj Inaktivera. • Vänta några sekunder, högerklicka sedan igen på TAP-Windows Adapter V9 och välj Aktivera den här gången. • Försök nu igen för att ansluta till Bitdefender VPN. 1. Starta om din Mac Ibland startar inte operativsystemet eller programvaran korrekt. Att stänga av macOS och starta om din Mac kan lösa sådana problem. Återanslut till Bitdefender VPN efter att Mac har startat om och kontrollera om situationen har lösts. 2. Reparera Keychain Access Keychain Access (Nyckelhanterare) från macOS är ett lösenordshanteringssystem. Tvinga Bitdefender VPN att reparera informationen som lagras där vid dataskada: • Öppna Finder och klicka sedan på Gå längst upp på skärmen. • Välj Verktyg. • Inne i mappen Verktyg dubbelklickar du på Nyckelhanterare. • Ett nytt fönster dyker upp. Välj Alla objekt i sidofältet under Kategori. • Använd sökfältet i fönstrets övre högra hörn och skriv in ordet VPN. • Titta på kolumnen Kind och ta bort alla poster som innehåller ordet IPSec [...]. • Klicka sedan på Bitdefender VPN-ikonen i det övre menyfältet, öppna den lilla kugghjulsknappen och välj Avsluta. • Öppna sedan Finder, klicka på Gå längst upp på skärmen, välj Program → Bitdefender → öppna Bitdefender VPN → anslut till VPN. 3. Kontrollera om Bitdefender VPN är korrekt installerat Sök efter "Bitdefender VPN.app" på Mac för att kontrollera om Bitdefender VPN-appen finns på andra platser förutom: /Applications/Bitdefender/Bitdefender VPN.app /Library/Bitdefender/Central/Modules/com.bitdefender.vpn/Bitdefender VPN.app Om du hittar Bitdefender VPN.app i andra sökvägar än mapparna Applications och Library som nämns ovan tar du bort dessa extra Bitdefender VPN-poster. Mata också ut monterade volymer och diskar på vilka Bitdefender VPN fortfarande kan finnas för att säkerställa att de inte påverkar VPN-anslutningen. 4. Installera om Bitdefender VPN För att säkerställa att alla VPN-filer är intakta och att du har den senaste versionen av produkten rekommenderas att du installerar om Bitdefender. Följ stegen: • Avinstallera Bitdefender VPN med hjälp av instruktionerna här. När du når steg 5 i artikeln väljer du att avinstallera endast Bitdefender VPN. • Installera sedan om Bitdefender VPN med ett nytt kit som laddas ner från produktsidan. 5. Avinstallera andra VPN Andra VPN-applikationer som Kaspersky VPN, NordVPN, ExpressVPN, etc. kan generera anslutningsfel om de installeras på samma Mac som Bitdefender VPN. Avinstallera därför andra VPN om Bitdefender VPN stöter på anslutningsfel. Se tillverkarens dokumentation för att ta reda på hur man avinstallerar deras VPN-applikation. 6. Inaktivera proxy Om problemet kvarstår, kontrollera om du har aktiverat några proxyinställningar. Så här inaktiverar du fullmakter: • Öppna Systeminställningar från dockan eller från Apple-logotypmenyn . • Klicka på ikonen Nätverk och klicka sedan på Avancerat längst ner i fönstret. • Öppna fliken Proxies. • Inaktivera "Auto Proxy Discovery" eller andra alternativ som markeras under Välj ett protokoll att konfigurera. • Klicka på OK. 7. Ändra DNS Om du för närvarande använder standard-DNS (Domain Name System) från din Internetleverantör, byt till en DNS-server från tredje part som kan vara snabbare och pålitligare. Så här ändrar du din DNS för att se om det är problemet: • Öppna Systeminställningar från dockan eller från Apple-logotypmenyn . • Gå till sökfältet i fönstrets övre högra hörn och skriv in DNS. • Välj DNS-servrar från sökresultaten. • Klicka på + -knappen under DNS-servrar och ange 8.8.8.8 • Klicka på + igen och ange 8.8.4.4 (Detta är för redundans.) • Klicka på + och ange 2001:4860:4860::8888 • Klicka på + en gång till och ange 2001:4860:4860::8844 (Detta är för redundans.) • Tryck på OK och sedan på Verkställ. 8. Anslut till ett annat nätverk Om VPN-felet kvarstår efter att ha gått igenom de tidigare stegen, blockerar troligen fortfarande något i ditt lokala nätverk anslutningen till Bitdefender-servrarna. Kontrollera om du kan använda Bitdefender VPN efter att du har anslutit din Mac till ett annat nätverk (Wi-Fi, hotspot, Ethernet-kabel, etc.). • För att lära dig hur du ställer in en hotspot på din iPhone eller iPad, gå till den här länken. • Gå hit för att lära dig hur du ställer in en hotspot på Android-telefoner. Om Bitdefender VPN fungerar när Mac-datorn använder en annan internetanslutning, kontakta din nätverksadministratör eller din internetleverantör för att avgöra vilka nätverks- eller routerinställningar som kan blockera VPN-anslutningen. 1. Starta om din Android-enhet Ibland startar inte operativsystemet eller mjukvaruberoendet korrekt. Att stänga av och starta om din Android-enhet kan lösa sådana problem. Återanslut till Bitdefender VPN efter att Android-smarttelefonen eller surfplattan har startat om och kontrollera om situationen har lösts. 2. Återinstallera Bitdefender VPN För att se till att VPN-appen är intakt och att du har den senaste versionen rekommenderas att du installerar om Bitdefender. Följ de här stegen: • Avinstallera Bitdefender VPN från din Android-enhet. Om du behöver hjälp med att avinstallera appen kan du läsa den här artikeln. • Installera sedan Bitdefender VPN på nytt från Google Play Store. 3. Bevilja behörigheter Om Bitdefender VPN inte ansluter till Android, se till att nödvändiga behörigheter beviljades Bitdefender VPN-appen. • Rensa Bitdefender VPN-appcache: gå till Inställningar • Därefter avinstallerar du Bitdefender VPN från din enhet. Läs den här artikeln om du behöver hjälp med att avinstallera appen. • Slutligen installerar du om Bitdefender VPN från Google Play. 4. Inaktivera andra VPN Android tillåter inte att mer än en VPN är aktiv. Om smarttelefonen eller surfplattan redan är ansluten till en VPN-app är en andra samtidig anslutning från Bitdefender VPN inte möjlig. Se därför till att koppla bort från alla andra VPN innan du försöker ansluta till Bitdefender VPN. På Android 7 och senare kanske du också vill titta på en funktion som heter Always-on VPN. Om Always-on är aktiverat för en annan VPN-app installerad på enheten, kommer den att blockera alla nätverksanslutningar som inte använder VPNn, inklusive Bitdefender VPN. För att lösa detta problem, inaktivera alternativet Alltid på VPN för alla VPN-applikationer som är installerade på din enhet: • Öppna telefonens Inställningar app • Tryck på Nätverk och internet. Beroende på enhetsmodell kan namnet variera - t.ex. Wi-Fi & internet, Wi-Fi & nätverk etc. • Tryck på VPN. Om du inte hittar den, sök efter "VPN". • Tryck på • Inaktivera Always-on VPN om den är aktiverad för någon VPN utom Bitdefender-appen. 5. Ändra DNS Om du för närvarande använder standard-DNS (Domain Name System) från din Internetleverantör, byt till en DNS-server från tredje part som kan vara snabbare och pålitligare. För att lära dig hur du ändrar dina DNS-inställningar på Android, följ den här länken. 6. Anslut till ett annat nätverk Om VPN-felet kvarstår efter att ha gått igenom de tidigare stegen, blockerar troligen fortfarande något i ditt lokala nätverk anslutningen till Bitdefender-servrarna. Kontrollera om du kan använda Bitdefender VPN efter att du har anslutit din Android-enhet till ett annat nätverk (Wi-Fi, hotspot, mobildata). • För att lära dig hur du ställer in en hotspot på din iPhone eller iPad, gå till den här länken. • Gå hit för att lära dig hur du ställer in en hotspot på Android-telefoner. Om VPN fungerar när enheten använder en annan internetanslutning kontaktar du din nätverksadministratör eller din Internetleverantör för att avgöra vilka nätverks- eller routerinställningar som kan blockera VPN-anslutningen. 1. Starta om din iPhone / iPad Ibland startar inte operativsystemet eller programvaran korrekt. Att stänga av och starta om din iOS-enhet kan lösa sådana problem. Anslut till Bitdefender VPN igen efter att iPhone eller iPad har startat om och kontrollera om situationen har lösts. 2. Installera om Bitdefender VPN För att säkerställa att VPN-appen är intakt och att du har den senaste versionen rekommenderas att du installerar om Bitdefender. Följ stegen: • Avinstallera Bitdefender VPN från din iOS-enhet. Läs den här artikeln om du behöver hjälp med att avinstallera appen. • Installera sedan om Bitdefender VPN från App Store. 3. Bevilja behörigheter Om Bitdefender VPN inte ansluter till iOS, se till att nödvändiga behörigheter beviljades Bitdefender VPN-appen: • Gå till Inställningar • Öppna sedan Bitdefender VPN-appen och försök ansluta. • Välj Tillåt på skärmen "BitdefenderVPN vill lägga till VPN-konfigurationer". • Ange ditt iPhone / iPad-lösenord för att tillåta VPN-anslutning. 4. Ändra DNS Om du för närvarande använder standard-DNS (Domain Name System) från din Internetleverantör, byt till en DNS-server från tredje part som kan vara snabbare och pålitligare. För att lära dig hur du ändrar dina DNS-inställningar på iOS, följ den här länken. 5. Anslut till ett annat nätverk Om VPN-felet kvarstår efter att ha gått igenom de tidigare stegen, blockerar troligen fortfarande något i ditt lokala nätverk anslutningen till Bitdefender-servrarna. Kontrollera om du kan använda Bitdefender VPN efter att du har anslutit din iOS-enhet till ett annat nätverk (Wi-Fi, hotspot, mobildata). • För att lära dig hur du ställer in en hotspot på din iPhone eller iPad, gå till den här länken. • Gå hit för att lära dig hur du ställer in en hotspot på Android-telefoner. Om VPN fungerar när enheten använder en annan internetanslutning kontaktar du din nätverksadministratör eller din Internetleverantör för att avgöra vilka nätverks- eller routerinställningar som kan blockera VPN-anslutningen.Åtgärda anslutningsfel i Bitdefender VPN för Windows »
i det nedre vänstra hörnet → skriv in ncpa.cpL och tryck på Enter → dubbelklicka på din aktiva adapter (nätverk) → välj Egenskaper.
och skriv in ncpa.cpL och tryck sedan på Enter.
Åtgärda anslutningsfel i Bitdefender VPN för macOS »
Åtgärda anslutningsfel i Bitdefender VPN för Android »
→ Lagring → tryck på Andra appar → hitta Bitdefender VPN bland de listade apparna och tryck på den → välj Rensa cache.
.
bredvid namnet på varje VPN-app från den här listan.
Åtgärda anslutningsfel i Bitdefender VPN för iOS »
→ Allmänt → rulla ner och välj VPN → tryck på ikonen ⓘ bredvid Bitdefender VPN → välj Ta bort VPN → tryck på Ta bort för att bekräfta.
Om du följde alla steg i den här omfattande guiden bör VPN-felen sluta. Nu ska du kunna ansluta till Bitdefender VPN.